NRK Meny
Normal

Religionsstifteren

Jack Kerouac, (1922-69) Flippa ut av universitetet, banka opp fotballttreneren og ga seg ut på veien. I 1957 kom kultromanen On the Road der Kerouac også kan fortelle om hvordan han og vennene opplevde saksofonlegenden Charlie Parker

Når menigheten samlet seg i kjellerkafeene langs 52nd Street i New York i sene nattetimer, når musikerne var ferdige med sine spillejobber - kom de gjerne innom sine rituelle ofringssteder Mintons, 3 Deuces eller Open Door. Offer? Ja – jamsession, det gjaldt å vise den ypperste evne til fornyelse og variasjon. Yppersteprestene pisket stemningen opp og tok med seg publikum i farten – opplevelser vi i dag bare kan gjette og spekulere omkring. Kultforfatteren Jack –On the Road – Kerouac skildret et slikt vekkelsesmøte med Charlie Parker.

Hør: Studio Sokrates m Fartein Horgar: Charlie Parker del 3

Siste Sokrates fra Skansen

I tre lørdager har Studio Sokrates sendt opptak fra kafeen Lille Skansen i

Tre lørdager har Fartein Horgar og progrmleder i Studio Sokrates, Lars Nilsen filosofert omkring livet og musikken til saksofonlegenden Carlie Parker

Trondheim. Gjesten vår, forfatteren og fritenkeren Fartein Horgar har velvillig lånt oss musikk og tekster, og sammen har vi dykket ned i Charlie Parkers liv og musikk. Denne siste utsendelsen bygger på antakelsen om at bop-revolusjonen i jazzen kanskje kan betraktes som en slags religionsstiftelse.En ny subkultur så dagens lys – og møtte publikums ører via instrumentene til svarte musikere som ikke ville anses som entertainere lenger, de søkte status som kunstnere og genier. Og det var de også.Det ser vi nå – femti år etterpå.

Nietzsche,

prestesønnen som vokste opp uten far, med sin mor, søster og noen tanter som oppdragere, Nietzsche kunne selv huske at han satt på

Et øyeblikks pause fra dypfilosofisk samtale: Lars "Studio Sokrates" Nilsen og Fartein Horgar på Kafe Lille Skansen i Trondheim

fanget til faren sin, og mens far spilte piano opplevde lille Friedrich hvordan musikken forførte ham, tok ham vekk fra denne verden og over i noe større, noe meningsmettet og rikt. Men han husket også de uventede slagene, pryl som slo ned som lyn fra klar himmel. Parker og Nietzsche har to ting felles: Begge var farløse – og: Det går ikke an å la være å lytte når de ytrer seg. Nietzsche sa om seg selv at han filosoferte med hammeren. Parker musiserte på samme måte: Lytterne ble målløse.

Guds endelikt?

En ytring av Nietzsche som svært ofte siteres er den om at Gud er død. Teologene elsker å minne oss om en grafitti på en jernbanevogn i amerike: Gud er død, signert Nietzsche, skal noen ha skrevet. Etter en uke er grafittien endret.

Friedrich Nietzsche - døde ensom og sinnsforvirret i år 1900: Hans århundre hadde akkurat begynt.

–Nietzsche er død, står det nå, underskrevet Gud. Brumm, brumm. Det Nietzsche aldri ble trett av å understreke for sine lesere var følgende: - Menneskene oppfører seg som om Gud ikke finnes. Det er noe annet enn å si at Gud er død. Tenk over det: - Menneskene oppfører seg som om Gud ikke finnes. Har denne betraktningen noe for seg?

Tomheten

Så hva skal da fylle tomrommet? Menneskene oppfører seg som om Gud ikke finnes, - hvor henter de sine normer fra? Hvem forteller menneskene hva de skal gjøre og ikke gjøre? Grethe Rohde? Karstein Isachsen? I Amerika kom jagerflyverne hjem fra andre verdenskrig. De hadde erfaring fra kamp, hadde sett døden inn i kvitøyet.

Thelonius Monk og Charlie Parker - to av bopmusikkens yppersteprester

Hva gjorde de? Startet Hells Angels. Stiftet et broderskap. Tilsvarende for nomadene i storbyen. De som ikke ville inn i folden. Her kommer bopmusikken inn som religiøst fenomen. Slik tenkte i allefall vi, Fartein Horgar og jeg. Kommentarer? Kontakt Studio Sokrates

Musikken

1: : ORNITHOLOGY (LIVE)

(HER BRUKT I) BIRD

Kompon. : PARKER, CHARLIE (USA) + HARRIS, BENNY

Komp-år : 1946

Utøver : PARKER, CHARLIE (USA) + McPHERSON, CHARLES + FADDIS, JON

Genre : JAZZ BEBOP + FILM LYDSPOR

Besetn. : SEPTETT: SAXOFON ALT (2) + TROMPET + INSTR

Innspilt: Utgitt: 1988 Spor: 0010 Tid: 0454

Merknad : BASERT PÅ "HOW HIGH THE MOON"

Platetit: BIRD

Merke-nr: CBS 461002 2

Medium : CD

2: A NIGHT IN TUNESIA

Kompon. : GILLESPIE, JOHN BIRKS (USA) + PAPARELLI, FRANK

Utøver : PARKER, CHARLIE SEPTET (USA)

Genre : JAZZ

Besetn. : SEPTETT

Innspilt: 19460328 Utgitt: / 1999 Spor: 0019 Tid: 0304

Platetit: JAZZ IN LOS ANGELES (1921-1956)

Merke-nr: RHINO RH 75872 (PL.2 AV 4)

Medium : CD Antall: 1

Studio Sokrates. Tredje del om Charlie Parkers liv og musikk: Religionsstifteren. 17. august, 2002.