- Jeg tror virkelig at dette må
Daglig leder i by:Larm Erlend Mogård-Larsen mener en festivals suksess blant annet kan bero på kvaliteten på arrangementet. FOTO: ANDERS MARTINSEN.
være en rekordsommer i forhold til antallet festivaler og publikummere på dem. Det har virkelig blitt en trend, og det synes jeg er veldig bra, sier Larsson til Musikknytt i NRK P1.
Et større tilbud
Aldri før har vi hatt en slik enorm flora av festivaler å velge mellom her i landet. Og aldri før har så mange nordmenn reist for å få med seg musikk. Det mener flere aktører Musikknytt har vært i kontakt med.
- Jeg tror det har blitt et større tilbud. Det er stadig flere festivaler som dukker opp over alt, og det gjør at publikum blir mer vant til å gå på festival og får mye ut av det. Ikke minst skriver media mye om festivalene, og det er rett og slett blitt moderne. Der treffer vi folk og hører på musikk, så det er blitt en ting i tiden, sier hun videre.
Musikken når ut til flere
Erlend Mogård Larsen er, i tillegg til å være sjef for bransjetreffet by:Larm også engasjert i Træna-festivalen, produksjonsleder for Storås-festivalen og har også jobbet med Slottsfjell-festivalen i Tønsberg. Han også mener vi aldri tidligere har vært så ivrige på kulturfronten.
- Det er også mitt inntrykk, sier Mogård-Larsen, som tror at det er flere årsaker til det er blitt sånn.
- Gjennom teknologi og data har musikk spredt på en mye raskere måte. Så musikken når ut til mange flere. Selv om platesalget har sunket, tror jeg det har blitt en større interesse for musikk og stadig flere vil gjerne oppleve det live. Da er en festival en veldig fin arena å oppleve det på, mener Mogård-Larsen.
Tillit er viktig
De festivalene Mogård Larsen har vært involvert i har stort sett vært suksesser med en gang. Det har tradisjonelt ikke vært mulig. Det vanlige har vært å jobbe i flere år før regnskapene er i ballanse.
- For det første har vi lokale artister i Norge som trekker; det er flere større artister i Norge nå enn vi hadde for ti år siden. Og det er artister som trekker publikum og som de synes er interessante.
- Det andre går på tillit. Hvis du lager en festival med god markedsføring og et godt apparat rund tror jeg gjerne at folk tenker at ”dette blir bra”.
Voldsom aktivitet
Øivind Pedersen er styreformann for Norske Festivaler – en paraplyorganisasjonen for femti festivaler, festspill og spel over hele landet. Han også mener vi aldri har gått mer på festival.
- Ja, dette er også mitt inntrykk. Og aldri har det vel vært flere festivaler å velge mellom rundt om i Norge i ulike sjangere og nivåer. Det har vært en voldsom aktivitet på arrangementsiden i sommer, sier Pedersen som tror vi ferierer på en litt annen måte nå enn tidligere.
- Man søker i stadig større grad opplevelser også knyttet til ferie og at man gjør noe aktivt i forhold til det. Og da er festivaler en del av de attraksjonene man søker til.