Rekordmange norske tv-programmer blir solgt til utlandet

«Trekant» føyer seg nå inn i den rekordlange rekken av norske tv-formater som blir solgt til utlandet de siste årene. – Det har vært en dobling eller tredobling hvert år, sier generalsekretær i produsentforeningen.

Trekant

Trekant er et av de mest kontroversielle programmene som har gått på NRK noensinne. Programmet fikk både hyllest og kraftig kritikk for sin ærlige og humoristiske tilnærming til seksuell opplysning.

Foto: NRK

I dag kom nyheten om at Sveriges Television henter NRKs omstridte og populære serie om sex, Trekant.

Programmet satt ny seerrekord for NRK3, med 416 000 seere. Trekant var også veldig populært på nett. Den omstridte episoden om orgasmer fikk nesten én million visninger i nett-TV.

Dette til tross for at NRK fikk inn hele 8000 klager på den første sesongen.

– Svenskene er like liberale som oss nordmenn, så de ville ha det. Det skal ettersom jeg har skjønt det blir en nettserie. Dette er veldig stas for «Trekant», redaksjonssjef i P3 Ung, Håkon Moslet.

– Vi ser at de lykkes

De siste årene har rekordmange norske tv-programmer, konsepter og formater blitt solgt til utlandet. Noen av de solgte er:

  • Trekant (Sverige)
  • Ikke gjør dette hjemme (Tyskland, Danmark)
  • Teenage Boss (seks land)
  • Fire Stjerners Middag (Danmark)
  • Hellstrøm Inviterer (Danmark)
  • Kjendisbarnevakten (Sverige, USA)
  • Popstokk (Sverige, Ukraina)
  • Sønner av Norge (Sverige, Ukraina)
  • Gøy på landet (fem land og 30 med opsjon)
  • Stjernekamp (Endamol, verdensomspennende produksjonsselskap)

Saken fortsetter under bildet.

Video Ikke gjør dette hjemme - sesong 2

«Ikke gjør dette hjemme» har allerede rukket å bli laget i både Tyskland og Danmark.

Foto: Nyhetsspiller

Generalsekretær i produsentforeningen, Leif Holst Jensen, er veldig glad for at norske programskapere «tør» å prøve ut nye ting.

– Hvis jeg skal anslå noe vil jeg si at det er en dobling eller tredobling årlig, de siste par årene. De siste årene har det vært en økt satsing fra norske selskaper på å lage formater som blir forsøkt solgt til utlandet, sier Jensen til NRK.

Resultatene de siste årene taler for seg. Jensen mener også at suksessen fortsetter når programmene faktisk kommer på TV i utlandet.

– Det vi også ser er at de lykkes, sier Jensen.

Vil invadere verden med norske konsepter

Administrerende direktør i produksjonsselskapet Monster, som blant annet står bak «Stjernekamp», «X-faktor» og «Skal vi Danse», har skumle planer for fremtiden.

Han vil nemlig invadere verden med norske konsepter.

– Vi kan enten sitte passivt og se på at det norske markedet, vårt marked, blir invadert av ideer fra Nederland, England og USA. Men vi ønsker å slå kontra og tenke at vi er proaktive. Vi må selvfølgelig speide i utlandet og hente de beste ideene derfra, men vi må også kunne invadere de andre landene, sier Trond Kvernstrøm til NRK.

Hva synes du om at norsk TV gjør det stort i utlandet? Si din mening i kommentarfeltet.

Stjernekamp

Stjernekamp begynte «tregt» som lørdagsunderholdning i beste sendetid på NRK1, men tok seg voldsomt opp mot slutten. 725.000 så finalen, der Rita Eriksen stakk av med seieren.

Foto: Julia Naglestad / NRK

Kulturstrøm

  • Har kjøpt Trump Baby-ballongen

    Britisk museum vil stille ut den berømmelige kjempebabyballongen som etterligner Donald Trump. Den seks meter høye ballongen ble et symbol under protestmarsjer mot Trump i hans regjeringstid. Den ble først luftbåren i London i 2018. Ballongen er kjøpt inn av museet til sin samling viet protestbevegelser.

    En seks meter stor Trump-baby har fått tillatelse av borgermesteren til å sveve over parlamentet i London