I dag kom nyheten om at Sveriges Television henter NRKs omstridte og populære serie om sex, Trekant.
Programmet satt ny seerrekord for NRK3, med 416 000 seere. Trekant var også veldig populært på nett. Den omstridte episoden om orgasmer fikk nesten én million visninger i nett-TV.
Dette til tross for at NRK fikk inn hele 8000 klager på den første sesongen.
– Svenskene er like liberale som oss nordmenn, så de ville ha det. Det skal ettersom jeg har skjønt det blir en nettserie. Dette er veldig stas for «Trekant», redaksjonssjef i P3 Ung, Håkon Moslet.
- Les også: «Trekant» satte rekord på nett
- Les også: Publikum positive til «Trekant»-orgasme
- Se: Trekant i NRK nett-TV
– Vi ser at de lykkes
De siste årene har rekordmange norske tv-programmer, konsepter og formater blitt solgt til utlandet. Noen av de solgte er:
- Trekant (Sverige)
- Ikke gjør dette hjemme (Tyskland, Danmark)
- Teenage Boss (seks land)
- Fire Stjerners Middag (Danmark)
- Hellstrøm Inviterer (Danmark)
- Kjendisbarnevakten (Sverige, USA)
- Popstokk (Sverige, Ukraina)
- Sønner av Norge (Sverige, Ukraina)
- Gøy på landet (fem land og 30 med opsjon)
- Stjernekamp (Endamol, verdensomspennende produksjonsselskap)
Saken fortsetter under bildet.
Generalsekretær i produsentforeningen, Leif Holst Jensen, er veldig glad for at norske programskapere «tør» å prøve ut nye ting.
– Hvis jeg skal anslå noe vil jeg si at det er en dobling eller tredobling årlig, de siste par årene. De siste årene har det vært en økt satsing fra norske selskaper på å lage formater som blir forsøkt solgt til utlandet, sier Jensen til NRK.
Resultatene de siste årene taler for seg. Jensen mener også at suksessen fortsetter når programmene faktisk kommer på TV i utlandet.
– Det vi også ser er at de lykkes, sier Jensen.
Vil invadere verden med norske konsepter
Administrerende direktør i produksjonsselskapet Monster, som blant annet står bak «Stjernekamp», «X-faktor» og «Skal vi Danse», har skumle planer for fremtiden.
Han vil nemlig invadere verden med norske konsepter.
– Vi kan enten sitte passivt og se på at det norske markedet, vårt marked, blir invadert av ideer fra Nederland, England og USA. Men vi ønsker å slå kontra og tenke at vi er proaktive. Vi må selvfølgelig speide i utlandet og hente de beste ideene derfra, men vi må også kunne invadere de andre landene, sier Trond Kvernstrøm til NRK.
Hva synes du om at norsk TV gjør det stort i utlandet? Si din mening i kommentarfeltet.