Av Tonje Aursland
Clear Channel og JCDecaux har allerede inngått reklameavtaler med over 20 norske byer. De har fått leskur, offentlige toaletter og by-sykler, mot at lysende reklameskilt har blitt satt opp på gatehjørner og fortau. Nå vurderer kulturminister Trond Giske innføre et nasjonalt regelverk mot
slik reklame.
- Det gjelder å finne en balanse mellom behovet for inntekt og behovet for at det skal være trivelige by-rom der ikke alt ser ut som en eneste lang reklamefilm, sier Giske.
For sent
Giskes fremstøt kommer for sent, sier reklamesjef Toivo Møller-Pettersen i Clear Channel. De har støvsugd markedet, og kommer ikke til å inngå flere slike reklameavtaler.
- Vi er i en situasjon der vi kan si; at utenom Bergen er det nærmest ingen kommuner som er interessante for oss.
I Bergen har motstanden mot reklame i det offentlige rom vært stor. Det er den eneste storbyen i Norge som har takket nei til Clear Channel sitt tilbud og det synes Trond Giske er flott.
Men selv om Giske innfører et regelverk som begrenser bruken av reklame i offentlig rom, vil ikke dette få tilbakevirkende kraft for alle de byene som allerede har inngått reklameavtaler sier Ulf Erik Knudsen fra Fremskrittspartiet.
- Det vil være store juridiske problemer med å gjøre slike reverseringer. Jeg ser ikke behovet et slikt regelverk pr i dag.
Kulturnytt, NRK P2, 26. oktober 2006