Idag la regjeringen frem en lovproposisjon som skal hjelpe kommersielle TV-kanaler i Norge som konkurrerer med TV-kanaler som sender fra utlandet.
De vil endre kringkastingsloven både når det gjelder reklame og sponsing. Regjeringen foreslår for eksempel at TV-kanalene kan sende reklame på delt skjerm.
Dermed kan reklame og programinnhold vises samtidig.
– Reklame på delt skjerm legger til rette for at seerne kan følge fjernsynssendinger, for eksempel 5-mila i langrenn eller sykkelritt uten reklameavbrudd som dekker hele skjermen, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.
Håper på raskt vedtak
– Vi er glade for at reglene endelig er fremlagt for Stortinget, og nå håper vi at de kan vedtas raskt, sier markedsdirektør i TV 2, Bjørn Gunnar Rosvoll til NRK.
Kanalen ser frem til å kunne bruke denne type reklameplassering.
– Vi hadde ønsket oss at split-screen kunne brukes på alle typer programmer, ikke bare livesendinger, sier han.
Konkurransehensyn
Formålet med endringsforslagene er å gi like konkurransevilkår, og å bedre finansieringsmulighetene til norske reklamefinansierte kanaler opp mot kringkastere som sender fra andre EØS-land.
Slike forslag har vært vurdert i flere år.
– Norske kommersielle kringkastere konkurrerer i et global marked. Det er derfor viktig å sørge for gode rammevilkår som kan bidra til å opprettholde et mangfold av norske kringkastere, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.
Lov til mer reklame
Lovproposisjonen inneholder følgende forslag til endringer av kringkastingsloven:
- Å tillate reklame på delt-skjerm.
- Å oppheve bestemmelsen om at reklameinnslag ikke skal overstige 15 prosent av kringkasternes daglige sendetid. Reklameinnslag kan fortsatt ikke overstige 12 minutter per klokketime.
- Å tillate at sponsor presenteres i løpet av sponsede program, også i sponsede enkeltinnslag.
- Å oppheve en bestemmelse i kringkastingsloven om presentasjon av premier. Premiepresentasjoner reguleres heretter utelukkende av reglene om sponsing og produktplassering.