Hopp til innhold

Reklame på delt skjerm under femmila kan bli lov

Tenk deg at du sitter og ser femmila på ski og plutselig deler TV- skjermen seg i to. På den ene delen vises reklame for hårprodukter, mens innspurten vises på den andre. Slik kan fremtiden bli.

Fem milal

Tenk deg at halvparten av dette TV-bildet blir reklame. Så mens Femmila går ser du også reklame. Dette kan bli fremtiden.

Foto: Tor Richardsen / NTB scanpix

Idag la regjeringen frem en lovproposisjon som skal hjelpe kommersielle TV-kanaler i Norge som konkurrerer med TV-kanaler som sender fra utlandet.

De vil endre kringkastingsloven både når det gjelder reklame og sponsing. Regjeringen foreslår for eksempel at TV-kanalene kan sende reklame på delt skjerm.

Dermed kan reklame og programinnhold vises samtidig.

Linda Hofstad Helleland

Kulturministeren vil gjøre det lettere for kommersielle kanaler å konkurrere med kanaler som sender fra utlandet, og foreslår å lempe på reklamereglene.

Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

– Reklame på delt skjerm legger til rette for at seerne kan følge fjernsynssendinger, for eksempel 5-mila i langrenn eller sykkelritt uten reklameavbrudd som dekker hele skjermen, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Håper på raskt vedtak

– Vi er glade for at reglene endelig er fremlagt for Stortinget, og nå håper vi at de kan vedtas raskt, sier markedsdirektør i TV 2, Bjørn Gunnar Rosvoll til NRK.

Kanalen ser frem til å kunne bruke denne type reklameplassering.

– Vi hadde ønsket oss at split-screen kunne brukes på alle typer programmer, ikke bare livesendinger, sier han.

Konkurransehensyn

Formålet med endringsforslagene er å gi like konkurransevilkår, og å bedre finansieringsmulighetene til norske reklamefinansierte kanaler opp mot kringkastere som sender fra andre EØS-land.

Slike forslag har vært vurdert i flere år.

– Norske kommersielle kringkastere konkurrerer i et global marked. Det er derfor viktig å sørge for gode rammevilkår som kan bidra til å opprettholde et mangfold av norske kringkastere, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Lov til mer reklame

Lovproposisjonen inneholder følgende forslag til endringer av kringkastingsloven:

  • Å tillate reklame på delt-skjerm.
  • Å oppheve bestemmelsen om at reklameinnslag ikke skal overstige 15 prosent av kringkasternes daglige sendetid. Reklameinnslag kan fortsatt ikke overstige 12 minutter per klokketime.
  • Å tillate at sponsor presenteres i løpet av sponsede program, også i sponsede enkeltinnslag.
  • Å oppheve en bestemmelse i kringkastingsloven om presentasjon av premier. Premiepresentasjoner reguleres heretter utelukkende av reglene om sponsing og produktplassering.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.