– Et regnskap vi er stolt av, tvitret statsministeren på #minregjering , og smilte blidt mens hun holdt opp et hefte som oppsummerte av hva Høyre og Fremskrittspartiet har fått til i løpet av de siste to årene.
I løpet av noen få ettermiddagstimer onsdag strømmet det på med meldinger fra folk som er misfornøyd med regjeringens politikk.
Eksempelvis:
#minregjering vil ikke møte en fredsprisvinner, men sender folk til Saudi-Arabia og Eritrea.
Under #minregjering får uføretrygda og alenemødre kutt i trygda, mens de rike. Ja de får kutt i skatten.
#minregjering tillater kjønnslemlestelse av guttebarn og tvangskristning gjennom skoleverket
Snart avlet twittertråden avleggere som #ikkeminregjering og #dinregjering.
– Et mageplask
En tvitrer mente at #minregjering tydeligvis har kommunikasjonsfolk totalt uten kunnskap om sosiale medier, og avsluttet: «Lykke til med hashtagen».
Kraftsalven får støtte hos kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen. Regjeringens twittermelding utgjør et håpløst forsøk på å få skryt og kan best oppsummeres som et mageplask, mener han.
– Det fungerer ikke å be om skryt. Det må komme uoppfordret. Dessuten er det vanskelig å få til når majoriteten av befolkningen ikke hadde stemt på de partiene som sitter i regjering, sier Nygård-Hansen til NTB.
Han stusser over at Høyre ikke har lært av fjorårets Twitter-kampanje #såglad, som heller ikke kom særlig heldig ut.
– De forsøkte også den gang å få folk til å skryte av alt de hadde fått til, og det slo tilbake. Jeg forstår ikke hvorfor Høyre ikke satte foten ned denne gangen. Man skulle tro at de var kloke av skade fra i fjor, sier Nygård-Hansen.
– Venstresiden flinkest
Han mener det nesten ikke er til å unngå at kampanjer av denne typen slår feil. Det gir meningsmotstandere en åpenbar mulighet til å påpeke alt regjeringen ikke har fått til eller har vært mindre heldig med.
Dessuten er den politiske venstresiden flinkere på Twitter og har et klart forsprang, mener han.
– De har vært mye mer aktive. Det gjelder både politikere på venstresiden, men også journalister og andre i samfunnsdebatten, sier han.
– Be om innspill
Kommunikasjonsrådgiveren tror kuppenes meldinger virker avskrekkende på mange som støtter regjeringen og for så vidt kunne tenke seg å tvitre noe positivt. De orker ikke stormen, og dermed overlates tråden til kritikerne.
I løpet av de siste årene har en rekke lignende twitterkampanjer slått feil, både her i Norge og i utlandet. Et av de best kjente eksemplene fra hjemlige trakter er Freias forsøk på å få positiv omtale, som endte med sterk kritikk av selskapets bruk av palmeolje.
Nygård-Hansen mener det er lite regjeringen kan gjøre nå, annet enn å sitte stille og vente til det går over. Trøsten er at saken trolig vil være kortlivet i nyhetsbildet.
Hans råd til neste gang regjeringen vurderer å gjøre noe lignende, er å droppe skrytevinkelen og heller be folk om råd og innspill