Hopp til innhold

Regissør Roar Uthaug frykter ikke spill-forbannelsen

Søndag reiser den norske regissøren reiser til Los Angeles for å starte arbeidet med ny «Tomb Raider»-film.

Roar Uthaug

LETER ETTER INNSPILLINGSSTED: For tiden leter «Bølgen»-regissør Roar Uthaug etter steder å spille inn den nye «Tomb Raider»-filmen. Norge er ikke aktuelt, sier han til NRK.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Hollywood lot seg imponere av regissørens norske katastrofefilm «Bølgen», og han ble hanket inn for å regissere den første kinofilmen om Lara Croft fra dataspillet «Tomb Raider» siden 2003.

– Jeg gleder meg veldig til å komme over og begynne å jobbe med filmen, sier Roar Uthaug, som søndag reiser til Los Angeles for å starte arbeidet med filmen.

En slags forbannelse

I år feirer Lara Croft 20 år som spillfigur, og Uthaug skal stå for den tredje filmen som blir laget om heltinnen.

Hun er ikke den eneste karakteren som er blitt adaptert fra spillenes verden til filmlerretet. Siden 1993 er det laget over 50 filmer basert på dataspill, men ikke alle historiene fra spillenes verden gjør det like godt på film.

– For mange av filmene som er basert på dataspill hviler det en slags forbannelse. Jeg tror hovedproblemet er at filmene ikke klarer å matche følelsen man får av å spille de originale spillene, sier filmjournalist Birger Vestmo i NRKs Filmpolitiet.

Dette slår feil ut på to forskjellige måter, mener Vestmo: De som har spilt spillene kjenner ikke igjen følelsen fra selve spillet, mens de som ikke har spilt mangler kjennskap til spilluniverset som filmen er tuftet på.

– Da blir produktet som regel ganske middels. Jeg forstår at mange produsenter er fristet til å lage film basert på noe som har et innarbeidet publikum fra før, det betyr ofte klingende mynt i kassa. Men man må nok innse at dataspill og film er to ulike medier, sier Vestmo.

Der andre ser en forbannelse, ser regissør Roar Uthaug en mulighet.

– Det er veldig spennende å jobbe med dette prosjektet, og å bringe karakteren og universet til filmlerretet. Jeg frykter ikke forbannelsen, jeg gleder meg til å kaste meg over det, sier han til NRK.

Alicia Vikander

NY LARA: Svenske Alicia Vikander skal spille Lara Croft i Roar Uthaugs film. – Det er veldig gøy å ha med Vikander. Det er akkurat i tråd med tilnærmingen jeg har til filmen, jeg vil ha med en skuespiller av hennes kvalitet, sier Uthaug til NRK.

Foto: ANDREW COWIE / Afp

Må skape emosjonell tilknytning

Mens den første Tomb Raider ble omtalt som en kinosuksess, kunne ikke oppfølgeren skilte med den samme populariteten.

Nummer to i rekken, «Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life», hadde en skuffende åpning på kinoene da den kom i 2003 og tjente inn 100 millioner dollar mindre enn den første kinofilmen.

Ifølge Hollywood Reporter har filmselskapene jobbet i fem år med å utvikle en ny film i «Tomb Raider»-universet. Den norske regissøren er allerede klar over hva som blir utfordringen med å få spillkarakteren Lara Croft til slå an hos kinopublikummet.

– Dataspill er ofte ganske gjentagende, og har ikke de store emosjonelle buene som en god film ofte har. Det er kanskje det som er en av utfordringene. Å skape en historie og emosjonell tilknytning til karakterene, sier regissør Roar Uthaug.

Lara Croft Anniversary

SPILLHELT: Tomb Raiders hovedfigur er Lara Croft, en kvinnelig engelsk arkeolog som leter etter verdifulle gjenstander og skatter, i likhet med Indiana Jones.

Foto: Eidos Interactive

Kulturstrøm

  • - Krafttak for samisk språk og kultur

    Sametinget har forventninger om at regjeringen øker bevilgningene til Sametinget når statsbudsjettet for neste år legges frem. - Vi forventer at regjeringen holder det de har lovet i Hurdalsplattformen om et krafttak for samisk språk og et samisk kulturløft, og at de øker bevilgningene til Sametinget og setter oss i stand til å gjennomføre oppdraget vårt med å forvalte samisk språk og kultur. Det sier sametingsråd Runar Myrnes Balto til NRK. Sametinget har vedtatt et budsjettbehov for 2023 på 848,7 millioner kroner, i år har Sametinget fått 578 millioner kroner over statsbudsjettet.

    Runar Myrnes Balto
    Foto: Nils John Porsanger / NRK
  • Stor ære til Andsnes

    Leif Ove Andsnes har vunnet prisen Special Achievement Award under det prestisjetunge musikkmagasinet Gramophones klassiske musikkpriser for 2022.

    Prisen vinner han for sin utgivelse Mozart Momentum med Mahler Kammerorkester.

    Oslofilharmonien var nominert i kategorien årets orkester, men der var det Budapest Festival Orchestra som vant. Fiolinisten Johan Dalene, som er svensk med norsk tilknytning, ble kåret til årets unge artist.

    Festivalsjef og pianist Leif Ove Andsnes. Pressefoto fra Rosendal Chamber Music Festival 2022
    Foto: LIV OEVLAND / LIV OEVLAND