Norske familier skal sendes til Afrika i det som kan kalles et sosialantropologisk eksperiment, mens deltakerne i serien "Søppelkongen" skal overleve av det de finner på en søppelplass.
Jørgen Hermansen er utviklingssjef i produksjonsselskapet
Reality har utviklet seg fra Big Brother, Farmen (med Gaute Grøtta Grav som siste programleder) og nå til serier med et moralsk snitt. Foto: Scanpix
Strix som lager Søppelkongen for TV 2.
- Vi ønsker å bruke den streke fortellermåten som reality-TV har til å forteller noe om samfunnet rundt oss og forbrukssamfunnet. Det er veldig i tiden å bry seg om jorda vår, forurensing og miljø.
Ettertanke
Ikke bare skal de to deltagerlagene overleve på søppelet, de må også bo på søppeldynga, sier programdirektør Nils Ketil Andresen i TV 2.
- Vi ønsker å lage et program som folk synes er gøy å se på, men kanskje de kan sitte igjen med en liten ettertanke i forhold til hvordan forbrukersamfunnet har utartet seg.
TV3 søker nå etter folk som må gi fra seg hunden sin. Eksperter skal hjelpe dem til å velge ut den rette nye eieren for hunden, i god realitytradisjon.
Samme kanalen skal drive mer ekstrem omplassering i høst. Etter amerikansk modell skal sju norske familier bo i ulike stammer og nomadesamfunn i Afrika, Asia og Sør-Amerika i 10 dager, på lokalbefolkningens premisser.
Hvitvasking
Medieprofessor Espen Ytreberg mener problemet til reality-TV har vært at de har hatt lav kulturell statur.
- Når du er i den rollen at du lager reality-TV så er det fristende å gjøre en vri, nemlig å renske den opp. De vil gjøre den litt mer spiselig og legitim. Du kan godt kalle meg kyniker, men jeg tror nok at det spiller en rolle at sosiale temaer fungerer som en hvitvasking av reality-TV.
Kulturnytt, NRK P2, 1. juli 2005