Hopp til innhold

– Gullkalv for verdens største fotballmerkevare

Når Real Madrid torsdag presenterer den norske fotballspilleren Martin Ødegaard for publikum, kommer sponsormillionene til å trille inn. – Han er gullkalven, sier Petter Veland, ekspert på spansk fotball.

Martin Ødegaard

FRONTET AV REAL MADRID: Martin Ødegaard er attraktiv for sponsorene

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Spanske medier er enige. Torsdag er dagen da trener Zinedine Zidane presenterer det norske stjerneskuddet på hjemmearenaen Santiago Bernabéu. Real Madrid er en stjerneklubb med høy status.

Petter Veland

ØDEGAARD ER GULL: Petter Veland er ekspert på spansk fotball

Foto: Erlend Kjernli

– Den er rett og slett verdens største merkevare innenfor fotballen, og fint å ha ved sin side når det skal forhandles om sponsoravtaler, sier Petter Veland. Han er kommentator og studioekspert for C More og ekspert på spansk fotball.

Han måtte gni seg i øynene da det ble kjent at Ødegaard er på vei til den spanske storklubben.

– Drypper på alle

Veland forteller at Real Madrid har et enormt nettverk.

– Det er vanlig å dele sponsorpengene mellom spiller og klubb, i tillegg til individuelle avtaler, slik at det drypper på begge parter, sier Veland. Han tror millionene vil trille inn.

– Her ligger det bare en eneste stor potensiell gevinst, sier han begeistret.

– En sponsors våte drøm

Reklamemannen Kjetil Try mener at Martin Ødegaard har alt som skal til for å være ekstremt attraktiv for sponsorene.

– Han spiller i verdens største idrett, og skal forhåpentligvis få spille lenge i verdens største fotballklubb. I tillegg ser han bra ut, han har gode verdier og er personlig kristen. Han er i det hele tatt en sponsors våte drøm, sier Try.

Kjetil Try

EN SPONSORS VÅTE DRØM: mener reklamemann Kjetil Try

Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

Try tror at Ødegaard, hvis han spiller på A-laget som 17-18-åring, kan få verdifulle sponsoravtaler, verdt mange millioner kroner, både for egen del, og på vegne av Real Madrid.

– Det er nok særlig sponsorer som har med sport og fritid å gjøre, som kan være interessert, tror Try.

– Et avspark foran Carlsen

Try kommer bare på en eneste nordmann som har nesten like stort potensial for sponsorene, vår sjakkmester Magnus Carlsen.

– Men Martin Ødegaard ligger et avspark foran. Vi snakker om en fotballspiller som blir kjøpt av en storklubb som 15-åring. Fotball er verdens største idrett. Sjakk er en liten idrett i sammenligning, sier Try.

Men han tar et bitte lite forbehold: Nå er det bare om å gjøre at Martin Ødegaard storspiller i Real Madrid.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)