Reagerer på reklameplassering på Youtube

Flere store norske selskaper reagerer på hvordan reklamen for deres produkter ble plassert på Youtube. - Vi vil ikke knyttes til trakassering, sier Statens Vegvesen.

Reklame for Tine

En reklame for Tine er blant de som dukket opp i forkant av videoen hvor Benjamin Falmark Foss retter sterke beskyldninger mot youtuber Ellen Aabol. Dette er ikke Tine videre begeistret for.

Foto: Skjermbilde / Youtube

Den 20 år gamle Benjamin Falmark Foss fortsetter i sin stil som han omtaler som «humoristisk kritikk», og har nå startet en «kampanje» hvor han kommer med sterke påstander mot 17 år gamle Ellen Aabol, som også er youtuber.

Tidligere i år ble han dømt for ærekrenkelser mot Youtube-stjernen Dennis Vareide.

Flere norske selskaper som annonserer på Youtube har opplevd at deres reklame har blitt vist før disse nye videoene fra Falmark Foss.

Tine, Mills, Power, Hennig-Olsen Is og Statens Vegvesen sier alle til NRK at de er lite begeistret for plasseringen av reklamen.

Uheldig plassering

Mills kaviar var noe av det du kunne bli fristet av i reklamesnuttene før videoen. Mills kaller plasseringen uheldig.

Vi benytter Youtube som en effektiv del av markedsføringsmiksen vår. Vi kjøper ikke bestemte reklameplasseringer, men man vil kunne finne reklame fra Mills foran forskjellig type videoer som blir plassert ut etter vårt målgruppevalg.

Reklame for Mills

Mills var blant selskapene som hadde reklame foran den aktuelle videoen.

Foto: Skjermdump / Youtube

Vi forsøker så godt vi kan å følge med på uheldige plasseringer, men dette lar seg ikke fullt ut styre på forhånd, sier Lars Marius Lauten, merkevaredirektør i Mills.

Lauten sier at de ikke har tatt stilling til om de ønsker å blokkere denne kanalen fra sine YouTube-kjøp i fremtiden.

Fjernet reklamen

Det har derimot elektronikk-kjeden Power gjort.

Markedssjef Elizabeth Gill, sier til NRK at de ikke vil assosieres med innholdet i videoene til Foss. Etter at NRK tok kontakt, fjernet de sine reklamer fra denne kanalen.

– Vi har ikke fullstendig kontroll på alle steder hvor reklamen vår kommer opp, så vi setter lit til Youtube som tar seg av slike ting, men nå skal vi selvfølgelig ta affære på dette her, sier hun.

Kommunikasjonssjef i Tine, Hege Susanne Rognlien, mener det må ha skjedd en glipp hos Youtube. Hun sier de ikke setter pris på at deres reklame ble vist foran videoen.

Det gjør heller ikke Hennig-Olsen Is. Markedsdirektør, Lillian Susanne Hall, skriver i en e-post at de ikke er særlig begeistret for dette og har bedt om at deres annonse blir fjernet fra denne videoen og tilsvarende videoer.

Vil ikke knyttes til trakassering

Fungerende avdelingsleder i seksjon for trafikantadferd i Statens Vegvesen, Ida Kongsrud Bergene, sier de vil ta med seg denne erfaringen videre.

– Når vi her har annonsert på Youtube har mediebyrået vårt tatt forholdsregler ved å eksludere videoer med uønskede emner, forklarer hun.

Ida Bergene Kongsrud

Fungerende avdelingsleder i seksjon for trafikantadferd i Statens Vegvesen, Ida Kongsrud Bergene.

Foto: Caroline Tolfsen / NRK

– Statens Vegvesen ønsker selvsagt ikke at våre budskap skal bli knyttet til innhold som er trakasserende.

Ufrivillige assosiasjoner

– Vi ser fra tid til annen at annonsører kommer i en situasjon på sosiale medier hvor deres innhold blir knyttet opp til influencere (påvirkere) og meningsytringer de ikke nødvendigvis har noen fordel av å bli assosiert med. Dette har å gjøre med måten plassering av innhold skjer, sier seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrået Gambit Hill+Knowlton, Paal Espen Hambre.

Paal Espen Hambre, seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrået Gambit Hill+Knowlton

Paal Espen Hambre, seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrået Gambit Hill+Knowlton

Han forklarer at store annonsører ikke kjøper bestemte påvirkere, for eksempel Youtubere, men derimot eksponering overfor en bestemt målgruppe med tanke på alder, interesser og så videre. Og med mindre enten nettverket man kjøper eksponeringen fra eller kanalen selv luker ut negative påvirkere, vil de risikere å få sitt innhold vist i tilknytning til disse.

Når ting som dette skjer sier han forklaringen er todelt.

– Aktørene mangler for det første tilstrekkelig innsikt i hvordan eksponeringen i sosiale medier legges opp, dernest mangler det fullgode systemer for å filtrere ut påvirkere og innhold man ikke vil sette sitt navn eller sin merkevare i forbindelse med.

– Forstår selskapene

Benjamin Fallmark Foss sier at han forstår at selskapene mener innholdet i hans videoer ikke er i tråd med deres verdier.

 Benjamin Falmark Foss

Benjamin Fallmark Foss har forståelse for at annonsører har fjernet sin reklame fra hans kanal.

Folk har jo forståelse for at det er et automatisert system som plasserer disse reklamene, men jeg har full forståelse for at de kanskje ikke liker at deres produkt blir koblet sammen med meg.

En talsperson for Google skriver i en e-post til NRK at de har strenge retningslinjer som styrer hvor de tillater at annonser vises og at de håndhever disse nøye. Videre skriver talspersonen at de gir annonsører kontroll over hvor annonser vises og at de har instillinger annonsørene kan bruke for å hindre reklame på kanaler de ikke ønsker å assosieres med.

Kulturstrøm