NRK Meny
Normal

Ray Kay: - Produserer kun for nett

Den suksessrike Ray Kay tenker kun internett når han lager musikkvideoer. – Ingen ser musikkvideo på tv lenger, sier han.

Ray Kay
Foto: Per Onsheim / NRK

Ray Kay

Ray Kay

Foto: Per Onsheim / NRK

– Det er herlig at kidsa selv kan bestemme hvilken videoer de vil se på Youtube. Ingen programdirektør lager lister over de musikkvideoene som skal vises på tv lenger, sier den norske musikkvideoregissøren Reinert K. Olsen, alias Ray Kay.

Produserer kun for nett

Stjerneregissøren synes det er fantastisk at hvem som helst nå kan lage en video og distribuere den på nett. Han avslører at han har sluttet å tenke på hvordan en video skal se ut på tv når han lager den.

– Jeg lager ikke video for tv lenger, jeg tenker kun nett, og da spesielt YouTube og Vevo.

– Tenker du annerledes når du produserer video for nett?

– Ja. Man må ha mange flere nærbilder, iallefall når du jobber med kommersielle artister. Jeg prøver også unngå mørke scener, som ikke så bra ut på nettet som på tv. Det er noe med internett som gjør at ting ofte blir enda mørkere og vanskelig å se.

Suksess og timing

Justin Bieber

Justin Bieber

Foto: Chris Pizzello / Ap

Og han bør vite hva han snakker om. Ray Kay står bak den enkelt musikkvideoen, som har hatt flest visninger gjennom tidene på Youtube, «Baby» med Justin Bieber.

– Jeg er stolt over å ha gjort den videoen som har fått flest visninger på YouTube.

Denne suksessen forklarer han med timingen.

– Dette var Justin Beabers gjennombruddslåt, og både han og jeg var heldige med timingen. Popmusikk har ikke vært den mest populære musikkformen de siste årene, men er på vei tilbake tilbake igjen etter mange år med rock og urban som de store sjangrene i USA.

Har nådd toppen

Beyonce Knowles

Ray Kay har, blant andre, jobbet med Beyonce.

Foto: Peter Kramer / Scanpix/AP

Han har nådd toppen av sin musikkvideokarriere, og også det målet han satte seg da han begynte å lage musikkvideoer i begynnelsen av 20-årene. Han ville jobbe med de aller største stjernene, og det har han klart.

– Det er meg og to andre som konkurrerer om å lage de aller største musikkvideoene i den popkommersielle sjangeren i Amerika akkurat nå.

– Mitt mål har alltid vært kommersiell suksess. Nå må jeg finne ut hva som blir det neste målet.

Mer om Ray Kay her: