Hopp til innhold

- Hvilket århundre er han egentlig født i?

Direktøren for Det norske kammerorkester, Per Erik Kise Larsen, får krass kritikk for sine uttalelser om at den økende andelen av profesjonelle, kvinnelige musikere gjør musikeryrket til et lavstatusyrke.

Åse Kleveland

- Dette burde vi slippe i 2007, sier Åse Kleveland om uttalelsene til Per Erik Kise Larsen.

Foto: Caludio Bresciani / Scanpix

- Da jeg leste disse uttalelsene, måtte jeg google Kise Larsen for å se hvilket århundre han egentlig er født i, sier direktør for Rikskonsertene, Åse Kleveland.

Tidligere denne uken kommenterte Kise Larsen det økende antallet kvinnelige klassiske musikere med å si at han fryktet at musiker blir det nye sykepleieryrket - og et lavstatusyrke.

Frykter musiker blir lavstatusyrke

Direktør for Rikskonsertene, Åse Kleveland, er opprørt.

- Jeg synes kjønnsbalansen innenfor musikklivet er et viktig tema, men jeg beklager veldig sterkt at når man gjør det, så skjer det med utgangspunkt i såpass mye løse fordommer, sier Kleveland.

Kvinner vil dominere orkestrene

Forrige uke la NRK fram tall som viser at kvinner kommer til å dominere orkestrene i årene som kommer. Statistikk fra Oslo kulturskole avslører at jenter i utstrakt grad velger klassiske instrumenter.

Jenter velger fiolin, gutter velger el-bass

- Kvinner spiller kjedeligere

Direktør Per Erik Kise Larsen sitter i en fremskutt posisjon i norsk musikkliv, og Det norske kammerorkester er et av Norges og Europas fremste klassiske ensembler. For tiden spiller de inn en rekke cd-er med pianisten Leif Ove Andsnes. Kise Larsen mener at kvinner spiller kjedeligere enn menn.

- Jeg tror at et orkester som består av veldig mange kvinner, vil være veldig godt, men kjedeligere enn det er i dag. Jeg tror at kvinner læres opp til å være mer skikkelige enn det gutter er, og dermed får du ikke den vågalheten som en bedre kjønnsbalanse vil bringe inn i et orkester, sier Kise Larsen, som tror at gutter tør å ta flere sjanser, også når de spiller i et orkester.

Kleveland slår hardt ned på Kise Larsens uttalelser.

- Jeg konstaterer at det er en overvekt av kvinner i flere av våre symfoniorkestre i dag, og at våre orkestre aldri har vært så gode som nå, sier Kleveland.

- Burde slippe dette i 2007

Hun trekker fram at både Wienerfilharmonikerne og andre av de store orkestrene i verden fram til for noen år siden utelukkende bestod av menn, og at ingen noensinne har poengtert at dette var et problem for kvaliteten.

- Men når man nå kan se for seg en vesenlig overvekt av kvinner, så tar man for gitt at dette kan medføre redusert kvalitet. Det er det jeg synes er opprørende, og det burde vi slippe i 2007, sier Kleveland.

- Kjønn ikke avgjørende

Forbundsleder i Musikernes fellesorganisasjon, Arnfinn Bjerkestrand

TAR AVSTAND FRA PÅSTANDENE: - De beste plukkes, det skjeles ikke til kjønn i det hele tatt, sier Arnfinn Bjerkestrand, forbundsleder for Musikernes Fellesorgansisasjon.

Arnfinn Bjerkestrand, forbundsleder for Musikernes Fellesorgansisasjon, tar også avstand fra Kise Larsens påstander.

- De som sitter i de profesjonelle orkestrene og ensemblene i dag, sitter der fordi de har gjennomført prøvespilling, hvor de beste plukkes. Her skjeler man ikke til kjønn i det hele tatt. Så jeg vil avvise på det sterkeste at dette går utover den kunstneriske kvaliteten i orkestrene, sier han.

Frilansmusiker Anne Sofie Halvorsen mener at Kise Larsen er selvmotsigende.

- For ikke så mange år siden hadde hans orkester en kvinnelig leder og dirigent, Iona Brown. Kjedelig er kanskje det siste ordet jeg vil bruke for å beskrive henne. Hun var jo et fyrverkei av en kvinne. Jeg kan ikke tro at noen kan si noe sånt i dette århundret, sier Halvorsen.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober