NRK Meny
Normal

Rampete nissetrend mer populær enn noen gang

Blåfarget melk, innpakket toalett og fotspor i melet. Rampenisse istedenfor pakkekalender blir mer og mer populært i Norge. Butikkene som selger utstyret er utsolgt i hele Norden.

Rampenissen

– Jeg synes det er veldig gøy på kvelden, og Lukas synes det er veldig gøy på morgenen, sier Linda Dieseth Andersen.

For når tre år gamle Lukas står opp, har det skjedd merkelige ting. Rampenissen, som satt oppå gardinbrettet kvelden før, har herjet rundt mens Lukas sov.

– Han har pakket inn doen i gavepapir!, sier Lukas.

Do i gavepapir

Dette synet møtte Lukas etter at rampenissen hadde vært på ferde.

Foto: Linda Dieseth Andersen / privat

På Bjørndal i Oslo er Linda Dieseth Andersen usikker på hvem som har det mest gøy med rampenissens streker: hun som forelder som finner på alt rampenissen skal gjøre, eller treåringen Lukas som opplever rampestrekene.

Både norsk og utenlandsk tradisjon

– Det er blitt veldig populært, særlig i år, og det har eksplodert veldig. Det er mange som bruker dette konseptet istedenfor pakkekalender, sier Anette Moe fra Vennesla.

Anette Moe

Forfatter Anette Moe fra Vennesla har skrevet barnebok om rampenissens liv.

Foto: Cecilie Moe Bersås

Hun har skrevet en barnebok om rampenissen. Tradisjonen kommer egentlig fra USA og England, mens Moes rampenisse er delvis inspirert av den norske fjøsnissen.

Konseptet er omtrent det samme: en liten nisse flytter inn i huset, og lager ramp og gøye påfunn hver dag i dagene før jul.

– I Norge har vi alltid hatt en slags rampete nisse, en fjøsnisse, men konseptet med rampenissen har tatt veldig av de to siste årene i Norge, etter det ble populært i USA, sier Moe.

Utsolgt for nisse-effekter

I norske butikker merker de at rampenissen er populær, for butikkene som selger rampenisse-effekter har tømt lagrene allerede den første desemberuka.

Effektene kan være en liten dør i gulvhøyde, en liten nissestige eller en bitte liten sekk med mel.

Rampenissens hjem

Slike effekter til rampenissen er populære.

Foto: Emma Sophie Bjørge

I hobbybutikken Panduro er lagrene som forsyner hele Norden tomme. Det samme gjelder snart i butikk-kjeden Nille. Den svenske sjefen Johan Åberg vil ikke oppgi noe tall, men sier salget går strykende.

– Det har gått over all forventning, vi har solgt veldig mye, og jeg tror vi går tom ganske snart.

Uskyldig og artig

På sosiale medier deler foreldre gledelig hva rampenissen har funnet på.

Marius Karlsen

Marius Karlsen sier rampenissen er populær på sosiale medier.

Foto: Helt Digital

Marius Karlsen, medieanalytiker og daglig leder i Helt Digital, tror rampenissen er populær fordi den er enkel underholdning for store og små.

– Det er så uskyldig, snilt og artig. Noen har det i tillegg eller istedenfor adventskalender, og det er gøy å dele på sosiale medier, sier Karlsen.

Hos familien Dieseth Andersen er det kun rampenissen og ingen andre adventskalendere å spore.

– Rampenissen er noe helt for seg selv. Vi vil ha det morsomt, og det er hyggelig å våkne opp til hver morgen, sier Linda Dieseth Andersen.

Rampenissens hjem

Lukas på tre år foran rampenissens hjem. Det er tydelige fotspor i melet som ligger utenfor.

Foto: Linda Dieseth Andersen / Privat

Kulturstrøm

  • Toppnavn til ny jazzfestival

    Floraen av norske jazzfestivaler får et nytt tilskudd. Ensemble Denada med Torun Eriksen og Erlend Skomsvoll, Eivind Aarset, Ellen Andrea Wang og John Pål Inderberg står på programmet til den aller første Nesodden Jazzfestival, skriver Jazzinorge

    Ellen Andrea Wang
    Foto: Fred Olav Vatne / NRK
  • Han blir Hercule Poirot

    John Malkovich tar på seg rollen som den verdenskjente belgiske detektiven Poirot når BBC spiller inn en ny versjon av «Mord etter alfabetet» av Agatha Christie. Også “Harry Potter” stjernen Rupert Grint er med når innspillingene starter i juni, skriver Variety David Suchet, som spilte detektiven i 24 år, fortalte i et intervju med The Telegraph at å avslutte rollen var noe av det tyngste han hadde gjort i sitt liv.

    John Malkovitch
    Foto: ANDER GILLENEA / AFP