Både Picasso, Munch og andre kunstnere ble opptatt av de kreative og kunstneriske uttrykkene til barn, de primitive og de gale. De mente at det de hadde til felles var at de ikke hadde forstand, bare følelser. Det ekspressive uttrykket i deres bilder og skulpturer dominerte. Også at de brukte andre farger enn de virkelige.
"Art brut" oppstår
Gjennombruddet kom på 1940-tallet da Jean Dubuffet skapte uttrykket "art brut", rå kunst. Han hang bildene opp tett sammen, ramme mot ramme, og valgte å se bildene som en pilespiss mot den abstrakte kunsten. Harald Szeemann ville vi skulle se på bildene som private mytologier der man gjennom kunsten forsøkte å skape orden i sin egen kaotiske tilværelse.
Trastads historie
Også på Trastad Gård / Nord-Norges Åndssvakehjem i Kvæfjord oppdaget noen ildsjeler at beboerne, de "ikke opplæringsdyktige", kunne lære noe. Man søkte om midler for virksomhet innen keramikk, veving, tegning og maling. Og allerede på 1970-tallet ble det laget en utstilling på Trastad som het "Gi oss lov og vi kan". Senere kom utstillingen "Vi kan - gi oss lov".
Trastad idag
Idag er Trastad nedlagt som institusjon med beboere men består som
, en avdeling under Sør-Troms Museum som viser en autentisk bo- og pleieavdeling fra 1966. Her er også fotodokumentasjon og annet som viser historien og holdningene man hadde overfor mennesker med spesielle behov. Og ikke minst er det i øverste etasje laget et galleri som viser rå kunst/ outsider art/ art brut. Her er også atelierer der fire personer med spesielle behov kan arbeide under veiledning av en profesjonell kunstner. Et prosjekt avdelingsleder Simone Rosner brenner for å få videreført og utbygget.Herleik Kristiansen
En av de mest begavete beboerne på Trastad var Herleik Kristiansen som bodde her fra han var 14 år gammel. Vi ser spesielt på hans linotrykk som er av så høy kvalitet at sektifireåringen idag er medlem av de viktige kunstnerorganisasjonene i Norge.