Hopp til innhold

Pyramideutstilling uten høydepunkt

En tørr og utilgjengelig presentasjon av meget spennende forskningsresultater.

Pyramider

Utstillingen 'Apex - de egyptiske pyramidenes anatomi' blir vist på Nasjonalmuseet frem til 6. november.

Foto: Håvard Houen / Nasjonalmuseet

«Apex – de egyptiske pyramidenes anatomi», Nasjonalmuseet – Arkitektur, til 06.11.2011.

Få byggverk er så myteomspunnet som de egyptiske pyramidene, disse veldige monumentene som skulle verne om den døde gudekongen Faraos legeme. Det forteller mye om det gamle egyptiske samfunnet at det primært er gravene som er bevart.

Mideast Egypt Economy

Pyramidene i Egypt er et stort turistmål. I en ny utstilling på Nasjonalmuseet blir forskning rundt deres konstruksjon presentert.

Foto: Amr Nabil / Ap

Boligarkitekturen var ikke bygget for evigheten, og er stort sett for lengst forsvunnet. I ørkenen troner fremdeles pyramidene som et mektig bevis på en kultur som dyrket det evige og uforanderlige.

Arkeologer, historikere og egyptologer har kappes om å stille, og forsøksvis besvare, spørsmål knyttet til hvordan de for hele 4500 år siden maktet å skape disse byggverkene, som mange er like store som en 50 etasjer høy skyskraper.

Pyramidenes presisjon

Utstillingen «Apex: Pyramidenes anatomi» tar utgangspunkt i et omfattende forskningsmateriale fra arkitekten og forskeren Ole Jørgen Bryn, fra NTNU i Trondheim.

Bryn er som mange andre opptatt av mysteriet knyttet til pyramidenes tilblivelse, men det er ikke det hyppig stilte spørsmålet om hvordan de flere hundretonns steinblokkene ble fraktet opp til toppen som her står i sentrum.

Ole J Bryn

NTNU-forsker Ole Jørgen Bryn står bak utstillingen, i samarbeid med Nasjonalmuseet.

Foto: Nasjonalmuseet

Bryn fordyper seg i et annet like viktig, men mindre utforsket mysterium: Nemlig hvordan man med så grove materialer og enkle midler har maktet å konstruere et så presist og perfekt byggverk.

Alle som har drevet med geometri vet hvor lite som skal til før to linjer ikke møtes, eller hele formen kollapser.

Gjennom modeller, fotografier, og intrikate, tekniske tegninger viser Bryn hvordan et innviklet, presist tredimensjonalt gridsystem antakelig har dannet utgangspunkt for pyramidekonstruksjonen. Slik har man hele tiden kunne innjustere unøyaktighet, og sikre at ikke små feil forplanter og blir større. Dette har også gjort det mulig å nå toppunktet (apex) med en stor grad av presisjon.

Man kan absolutt like godt kjøpe boken som kom ut i forbindelse med åpningen.

Ikke imponerende som utstilling

Så selve forskningsbiten her er meget interessant, og fremstår som svært overbevisende. Som utstilling er det hele langt mindre imponerende. I samarbeid med en utstillingskordinator har forskeren selv fått ha regien, og det bærer presentasjonen sørgelig preg av.

Det er oppsiktsvekkende at Nasjonalmuseet overlater denne viktige oppgaven nesten helt og holdent til en forsker uten museumsfaglig kompetanse.

Et annet åpenbart problem er at han naturlignok ikke har den nødvendig distansen til prosjektet til å kunne sørge for en god formidling av det.

Pyramider Kairo

Pyramider utenfor Kairo i Egypt.

Foto: KHALED DESOUKI / Afp

Teoretisk uten visuelt potensiale

Kanskje er noe av kjernen i problemet at dette utstillingskonseptet ikke er så veldig godt gjennomtenkt. Selv om dette er meget interessante innsikter, er det ikke materiale isolert sett spesielt velegnet som utgangspunkt for en utstilling.

Det er en rent teoretisk problemstilling som utforskes, og den har i seg selv et svært begrenset visuelt potensial.

Hvis man ville sette fokus på dette forskningsmaterialet, kunne man kanskje heller bakt Bryns hypoteser inn i en større og rikere fortelling om pyramiden som byggeteknisk mysterium.

Det er oppsiktsvekkende at Nasjonalmuseet overlater denne viktige oppgaven til en forsker uten museumsfaglig kompetanse.

Her kunne man for eksempel se på ulike forslag kastet frem gjennom tidene. Alt fra mer dikteriske, fantasifulle forklaringer til André Bjerke, der han ser for seg at de gamle egyptere flyttet steinene med fløytespill, til den etterhvert gjengse oppfatningen blant forskere på feltet at man hadde noen slags ramper der man slepte steinblokkene opp.

Her ville man ha et visuelt rikt, frodig materiale å ta fatt i, samtidig som man kunne fremheve og understreke Bryns hypoteser som en del av en større fortelling.

Slik den foreligger nå, fremstår utstillingen som en teoretisk avhandling slått opp på vegger i et lite rom. Man kan absolutt like godt kjøpe boken som kom ut i forbindelse med åpningen. Utstillingen tilfører ikke noe utover det du finner der.

Egypt
Foto: PETER ANDREWS / Reuters

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)