Hopp til innhold

Kjemper for egen kunst

Popkunstneren Pushwagner møter sin tidligere kompanjong Morten Dreyer i retten i dag.

Pushwagner i retten i den sivile rettssaken mot hans tidligere kompanjong Morten Dreyer
Foto: Holm, Morten / Scanpix

Pushwagner har stevnet sin tidligere støttespiller Morten Dreyer for retten. Pushwagner eier nemlig ikke rettighetene til sine egne verk, og nå vil han ha gamle avtaler kjent ugyldige.

Pushwagner fikk først sitt internasjonale gjennombrudd i fjor, etter et langt og hardt liv som kunstner.

Ønsker kontrollen

– Jeg har levd et liv, hvor jeg ikke til enhver tid hadde troen på at dette skulle skje, selv om jeg var i en slags drøm og hadde en visjon som vedvarende har holdt meg med selskap gjennom disse 40 årene, har Pushwagner, eller Terje Brofos som han egentlig heter, tidligere uttalt til NRK Kulturnytt.

Han fortalte at det opplevdes underlig at den store suksessen skulle komme i en alder av 68 år. Det er ingen hemmelighet at han har levd et hardt liv, som i perioder har vært preget av rusmidler og hjemløshet.

I 1998 skrev Pushwagner under på en avtale som overdro retten til bildene han så langt hadde skapt til sin daværende agent og kompanjong Morten Dreyer. Nå vil han ha tilbake kontrollen over kunsten sin.

Unik sak

– Etter mitt skjønn, så er dette en unik sak i norsk rettshistorie, i den forstand at relasjonen mellom en kunstner og hans hjelper så til de grader blir satt på spissen og vurdert av domstolen, sier Pushwagners advokat, Lars Berntsen.

Han mener tvisten mellom de to tidligere samarbeidspartnerne har interesse for flere enn kun de to involverte.

– Kunstneren Pushwagner har fått en slik anerkjennelse at den samlingen det her er snakk om, er av interesse ikke bare for de to partene i denne saken, men også for det offentlige kunst-Norge og ikke minst i kunsthistorisk sammenheng og i spørsmålet om hvordan dette skal håndteres i fremtiden.

Ikke kjøp Pushwagner

Pushwagner på åpningen av utstillingen «Hello everybody»

Foto: Thomas Alvarstein Owe / NRK

Skjev fremstilling

Morten Dreyers advokat Tor Erik Heggøy mener tvisten mellom Pushwagner og Dreyer har fått en skjev fremstilling i mediene. Men han ønsker heller ikke å la seg intervjue for å klargjøre saken.

Heggøy sier likevel til NRK at «saken har vært en stor belastning for Morten Dreyer, særlig på grunn av de grunnløse påstandene om alvorlige straffbare forhold. Disse er nå tilbakevist i og med Økokrims henleggelse som intet straffbart forhold».

Klassisk historie

Styreleder Hilde Rognskog i Norske Billedkunstnere mener kunstnerne generelt sett bør bli flinkere til å søke juridisk ekspertise før de inngår kontrakter om kunsten sin.

Rognskog sier det gjerne er åndsverksloven som står sentralt hos medlemmene i fagforeningen og sjelden forretningsjus og avtalejus, som tvisten mellom Pushwagner og Dreyer handler om.

– Dette er en klassisk historie om en kunstner som jobber gjennom et langt liv, tjener lite på kunsten sin og av og til får man avtaler, som i tilfellet Pushwagner, som er veldig ugunstige.

Vil opprette stiftelse

Allerede før søksmålet forelå i fjor vår, var Pushwagner klar på hva som er målet med å kjempe for å få bildene sine tilbake. Han ønsker seg en framtidig Pushwagner-stiftelse som samler hovedverkene hans under ett tak. Kunsterens håp er at stiftelsen kanskje kan bli en turistattraksjon i hovedstaden.

Oslo Tingrett har satt av seks dager til rettsaken mellom Puswagner og Morten Dreyer.

Hello Everybody 9
Foto: Jim Hensley

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober