Hopp til innhold

Prøver å gjenta suksessen med «Eva & Adam»

De er skaperne bak en av 1990-tallets største bok- og TV-serier for barn. Men klarer to godt voksne menn å skrive om ung forelskelse anno 2018?

Eva og Adam

UNG KJÆRLIGHET: Eva og Adam ble en stor suksess både som bok- og TV-serie på 90-tallet. Nå prøver skaperne å gjenta suksessen.

Ja, mener Johan Unenge og Måns Gahrton.

Men da de to skaperne bak suksessen ville fortelle videre om gutten og jenten som er forelsket, trengte de å fornye dem.

Karakterene Eva og Adam er fortsatt i barndommen, slik de var på 1990-tallet. Men enkelte ting er annerledes i 2018.

Adam har fått mobiltelefon, og er mye på Snap. (Eller noe som ligner)

– Det gjelder å ikke beskrive sosiale medier som kan være borte om et halvt år, sier illustratøren Johan Unenge.

Med egne barn i 10-12-årsalderen, hjelper det dem å holde seg oppdaterte på hvordan barn lever nå, mener duoen. Begge har sett at barna deres tilbringer timevis på Youtube. Noe de som foreldre ikke er begeistret for.

– Men nå må våre figurer også leve slik, forklarer Unenge.

Men barna forstod ikke hva illustratøren Måns Garthon tegnet da han laget frisyren til karakteren Eva i ny drakt. For grorudpalme på hodet er ikke like moderne lenger.

– Eva måtte skifte hårfrisyre. Hun har også blitt en aktiv fotballjente med egen blogg. Adam er fortsatt en ganske vanlig gutt som gjør ingenting, sier Johan Unenge.

Johan Unenge og Måns Gahrton er skaperne bak 90-tallsserien Eva & Adam. Nå vil de fornye figurene i bøkene sine.

Eva måtte skifte hårfrisyre. Adam er fortsatt ganske vanlig.

– Eva og Adam ble for ordentlige

Det var Måns som ville fortsette. Johan var skeptisk. Da de begynte å skrive på 1990-tallet hadde ingen av dem barn selv. Eva og Adam både smugrøykte og nasket på matbutikken.

– De gjorde ting man ikke skulle gjøre. I takt med at vi selv ble foreldre, ble Eva og Adam snillere. Det gjorde også at fortellingen ble snillere, og var kanskje det som gjorde at vi sluttet, sier Johan Unenge.

Nå har tre nye bøker kommet ut i hjemlandet Sverige. En fjerde er under planlegging. Om det blir flere, vet de ikke. Bok nummer to kom nylig ut i norsk oversettelse.

Eva & Adam

«Eva & Adam. Hodet fullt av deg» er den nyeste boken som er kommet ut på norsk. En fjerde bok er under planlegging.

Vennskap er blitt viktigere

Handlingen i de nye bøkene er lagt nåtiden. Miljø, feminisme og vennskap står sentralt. Men det handler fortsatt om forelskelse.

I forarbeidet har de snakket med barn om forelskelse. De la merke til en stor forskjell fra da de selv var 11-åringer.

Det virker som om det nå for tiden ikke er så farlig å bli forlatt av den man er forelsket i. Det som er langt verre er å bli sviktet av venner.

– Vennerelasjonen har rykket fram i forholdt til forelskelsen. Krise i vennskap har fått større viktighet enn da vi selv var 11. Men det er jo sympatisk å være mer opptatt av å bevare vennene sine, sier Måns Garthon.

Anbefalt videre lesning:

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.