Se hele programmet her
Se bildene: Nye Skoda Octavia!
Det er ikke alle som er like interessert i de nye modellene som kommer på markedet. Mange bilinteresserte er mer opptatt av gode, gamle modeller. Biler som av forskjellige årsaker har fått mange tilhengere og har oppnådd klassikerstatus. Autofil-redaksjonen har hentet frem tre verdige representanter for klassikerne.
Austin Healey

Foto: Bjørnar Fjeldvær
To karer ved navn Herbert Austin og Donald Healey møttes i 1952. Resultatet ble den engelske sportsbilen Austin Healey. En stilfull bil som ikke akkurat var billig i sin tid.
Volum: 3 liter
Effekt: 148 hk
Vekt: 956 kg
0-100: ca. 10 sek
Toppfart: 170 km/t
Pris: fra 100.000 kroner
Musikk: Friday on my Mind (The Easybeats).
BMW Isetta

Foto: NRK
Med denne BMWen handler det i følge Jan Erik ikke om råskap og sladding, men mer om pjusking, kosing og forelskelse. For søt er vel et adjektiv som blir brukt mer enn tøff når man omtaler denne bilen.
Isettaen var en bybil, og ble kalt "the rolling egg" på grunn av sitt nesten egg-formede utseende
Volum: 300 ccm
Effekt: 12 hk
Vekt: 35 kg
0-100: ca 43 sek
Toppfart: 100 km/t (i god medvind)
Pris: fra 20.000 kroner
Musikk: Sha La La La Lee (The Small Faces).
Lincoln Continental Mark 4

Foto: NRK
Et skikkelig amerikansk flak fra 1973. Denne Lincoln-modellen var toppmodellen til Ford da den ble lansert.
Volum: 7,4 liter V8
Effekt: 220 hk
Vekt: 2200 kg
0-100: 12 sek
Toppfart: 180 km/t
Pris: fra 65.000 kroner
Musikk: Rockabilly Guy (Polecats).
Skoda Octavia
- Nye Skoda Octavia er blitt en bil som er større og langt mer eksklusiv både i opplevelse og kjørefølelse. Og når prisen fortsatt er lav, er dette et godt kjøp, mener Jan Erik. Eksklusiv fornuft, rett og slett.
Bilen har vokst i alle retninger i forhold til sin forgjenger og er med sin firehjulstrekk som skapt for norske forhold.
Musikk: 1976 (RJD2)
Nils

Nils er veldig nervøs før starten i Donegal-rallyet. Foto: NRK.
Etter rallyskole og gjennomført teknisk kontroll sist episode er Nils nå klar til start. Men det er mye nerver i kroppen til Hønefossmannen.
Og første etappe går ikke helt som planlagt: Bilen bryter sammen og mister bremsene... Mer om rally-Nils leser du her: Gal mann bak rattet.