Hopp til innhold

Produksjonsselskap og lyddesigner møtes i retten – krever millionbeløp av «Atlantic Crossing»

Christian Schaanning mener han gjorde millionavtale om å ha ansvaret for lyden på Norges dyreste TV-serie. Produksjonsselskapet mener de aldri gjorde noen avtale.

Schaaning

Christian Schaanning har hatt ansvaret for lyden på flere av Norges største filmer, som «Bølgen» og «Kongens nei».

Foto: Privat

Det er satt av tre dager i Oslo tingrett, 30. november til 2. desember, til tvisten mellom Atlantic Crossing Productions AS og FilmBling AS.

Lyddesigner Christian Schaanning, som eier FilmBling AS, krever over 1,6 millioner kroner av selskapet.

Atlantic Crossing Productions AS er et selskap som produksjonsselskapet Cinenord har opprettet i forbindelse med TV-produksjonen «Atlantic Crossing».

Schaanning mener han hadde en muntlig og skriftlig avtale, blant annet på e-post, med selskapet om å ha ansvaret for lydmiksen på TV-serien. Men produksjonsselskapet selv mener en avtale ikke ble inngått. Det ble aldri underskrevet en kontrakt.

Lydjobben ble utført av et annet selskap.

En utfordring i bransjen

– Jeg ser frem til at vi får en avklaring på om vi hadde en avtale som holder juridisk eller ei, sier Schaanning.

– Hvorfor mener du at dere hadde en avtale når dere ikke hadde skrevet en kontrakt?

– Jeg er sikker på at vi hadde en bindende avtale, mens vår motpart mener det først er når man signerer at avtale er inngått.

Schaanning viser til e-poster og muntlige samtaler med produksjonsselskapet.

– Måten avtalen er gjort på er gjengs med vanlig bransjestandard, og er slik jeg gjør alle mine arbeidsavtaler. Motpart har brutt avtalen av grunner jeg ikke kan lastes for eller har kontroll på, og derfor er det, etter min mening, et avtalebrudd.

Cinenord er ikke enig i at dette er et avtalebrudd.

Både Filmforbundet og Skuespillerforbundet har tidligere fortalt til NRK at det forekommer arbeid uten kontrakt i film- og TV-bransjen. Men begge forbundene oppfordrer sine medlemmer til å skrive kontrakter når avtaler gjøres.

– Sitter på sterke kort

Produksjonsselskapet håper på å vinne frem i retten.

Silje Hopland Eik

Silje Hopland Eik driver et av Norges største produksjonsselskap.

Foto: Cinenord

– Vår forventning er å vinne saken. Vi er godt forberedt og opplever at vi sitter på sterke kort, det blir dog opp til retten å vurdere helheten i saken, og avgi en dom, sier Silje Hopland Eik, daglig leder og eier av Cinenord.

– Det ble ikke inngått en avtale med Christian Schaannings lydfirma på «Atlantic Crossing», så vi håper og tror at vi raskt kan bli ferdig med saken på bakgrunn av det faktum og våre fremlagte bevis.

Begge parter bekrefter at det har vært noe dialog om et mulig forlik, noe som foreløpig ikke har vunnet frem.

– Akkurat nå ser ikke vi nødvendigheten av å inngå et forlik for vår del, men som sagt vi er åpen for å diskutere dette da vi i utgangspunktet ikke synes denne saken hører til i rettssystemet.

– Vi stusser fremdeles over at dette har havnet i retten, men vi har jo blitt saksøkt og da må vi stille i retten og fremlegge vår forklaring der, sier Hopland Eik.

– En muntlig avtale er like bindende

Schaannings advokat, Per Conradi Andersen ved Kvale Avokatfirma DA, mener man ikke trenger en kontrakt, så lenge avtalen er tydelig på andre vis.

– Vi mener det er konkludert og blitt enige om alle avgjørende forhold vedrørende det oppdraget. Det eneste som gjenstod var å notere det ned i en kontrakt, men det har vi i e-poster og muntlige avtaler. Det er slik man pleier å gjøre det i bransjen. Og en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig.

– Hvordan har dere kommet frem til summen på litt over 1,6 millioner kroner?

– De hadde avtalt en pris på 2.450.000 kroner. Og så er det trukket fra summene som skulle gå til underleverandører og ansatte som fikk annet arbeid og derfor ikke var avhengig av kontraktsummen.

Det har foreløpig ikke lyktes NRK å få en kommentar fra Cinenord sin advokat Ole Edvard Tokvam fra advokatfirmaet Bing Hodneland.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober