- Når man går tungt inn og finansierer og sponser, må man nok regne med at det vil påvirke den journalistiske dekningen, sier Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund til Musikknytt i NRK P1.
Kulturinvestor
Per Edgar Kokkvold mener at man må regne med at forholdet vil påvirke BTs dekning av Vestrheim. Foto: Scanpix.
Bergensopplevelser er et heleid datterselskap av Bergens Tidende AS, og har som formål å utvikle og investere i kulturprosjekter med tilknytning til Bergen. Selskapet ble stiftet 31. mars 2004 og hadde en omsetning på 900.000 kroner i fjor. I en pressemelding skriver selskapet at de har inngått et samarbeid med bergensartisten Heidi Marie Vestrheim, som blant annet innebærer en investering i Vestrheims kommende album.
Stiller spørsmål
Vestrheim får økonomiske muligheter til å satse for fullt på musikken framover, heter det videre. Hjelpen kommer altså fra et selskap som er eid av en av avisene som sannsynligvis kommer til å skrive mest om henne.
BT har skrevet noen ord om Heidi Marie Vestrheim før. Denne anmeldelsen er fra april i fjor. Foto: Faksimile bt.no.
- Bergens Tidende må finne seg i at andre medier stiller kritiske spørsmål ved om dette kan påvirke dekningen, sier Kokkvold, og viser til tekstreklameplakatens punkt 10:
”Redaksjonell dekning av mediebedriftenes egen virksomhet, markedsaktiviteter eller kommersielle biprodukter skal skje etter de samme journalistiske kriterier som for alt annet stoff. ”
- Kan være ubehagelig
Guro Istad er kulturjournalist i Bergens Tidende og en av dem som kan komme til å skrive om Heide Marie Vestrheim. Istad tror at journalistene vet å skille, men at det kan være problematisk hvis Bergens Tidendes lesere får et inntrykk av at journalistene er farget av avisens foretningsvirksomhet.
- Vi vil dekke henne på akkurat samme måte som tidligere. Det som kan være ubehagelig er hvis folk begynner å sette spørsmålstegn ved det og tror at dette vil ha noe å si for oss. Men alle her i kulturavdelingen er såpass profesjonelle at de vet å skille mellom Bergens Tidendes redaksjon og Bergensopplevelser, som jo er et eget selskap.
VG og hopplandslaget
Kulturredaktør i BT, Jan Nyberg, synes koblingen til Bergensopplevelser er uproblematisk.
- Jeg tror ikke dette vil ha noen betydning i det hele tatt. Det er helt vanntette skott mellom dette selskapet og redaksjonen. Jeg vil sammenligne dette med VGs rolle som hovedsponsor for hopplandslaget. Jeg tror ikke VGs dekning av hoppsporten er noe annerledes selv om de er hovedsponsor.
- Men tror du lesere som kjenner til denne koblingen vil kunne mistenke at journalistene er påvirket av forholdet mellom de to selskapene når de leser om Heidi Marie Vestrheim i BT?
- Ja, det kan vi selvsagt ikke utelukke, og det er jo en utfordring for oss å kunne gjøre det helt klart at dette ikke har noen betydning for hvordan vi dekker Heidi Marie sin karriere.