Salg handler mye om medie-eksponering, innrømmer Aschehougs informasjonssjef Even Råkil:

- Det er klart at avis-intervjuer og TV-dekning er gull verdt for en forfatter. Men ikke alle forfattere egner seg like godt i våre dagers medie-sirkus. Kulturjournalistene er i dag stadig oftere på jakt etter et menneske som "selger" i egenskap av sin egen person, og ikke på grunnlag av bøkene deres. På den måten blir mange gode forfattere stilt i skyggen.
Salgs-statistikker
Det er nok å kaste et blikk på bokhandlenes bestselger-lister, for å se at medie-omtale er utslagsgivende. På Norlis liste denne uken ligger Kjærstad på andre og tredje plass, boken som topper listen er "Trist som faen" av Ari Behn.
Men forlagssjef Torleiv Grue i Kolon forlag går ikke umiddelbart med på at det er Ari Behns forhold til prinsesse Märtha Louise som gjør at boken selger:

- Ari Behn har vært ut og inn på bestselger-listene siden boken kom i 1999. Og det er fullt fortjent. Dette er kvalitet, de små fortellingene fikk glimrende kritikker da boken kom - og siden har "munn til munn-metoden" gjort mye.
Men med så mye oppmerksomhet Behn har fått den siste tiden, ville det vel være rart om boken ikke solgte?
- Hadde dette vært en sladrebok, en hoffreportasje, ville boken solgt i millioner. Men dette er skjønnlitteratur, og for denne type bøker fungerer ikke dette medie-oppstyret direkte salgs-fremmende. Oppmerksomheten går jo først og fremst på Ari Behns privatliv, og ikke på hans kvaliteter som forfatter, sier Behns forlegger Torleiv Grue.
Overaskende salg
På Bokhandlerforeningens bestselger-liste for mars, finner vi både Kjæstad, Behn og Ingvar Ambjørnsen, som for tiden får stor oppmerksomhet med Elling-filmen. Mer overaskende er det å se at Thomas Hylland Eriksens bruks-filosofiske bok "Øyeblikkets tyranni" ligger på en femteplass.
- Boken har solgt i 16 000 eksemplarer. At den skulle gå så godt var overaskende også for oss, sier Even Råkil i Aschehoug.
- Hylland Eriksen har jo lenge vært en medie-eksponert forfatter, men denne gangen tror jeg et først og fremst var budskapet hans så mange kunne kjenne seg igjen i.
Anne Cathrine Straume
Nyhetsblikk, NRK 2, 18.4.2001