- Jeg kunne gjerne tenke meg å ta med orkesteret på turné til USA, for eksempel. Det er mange steder å reise for et så dyktig orkester, sier han.
Mer fra det 20. århundre
Den verdenskjente amerikanske dirigenten begynner som kunstnerisk leder for orkesteret i august neste år, og har så smått begynt å forberede seg til sin nye jobb.
Før Previn bestemmer seg for hva han vil sette på programmet, vil han først studere hva Oslo-filharmonien har framført de siste årene. Han vil foreløpig ikke røpe hvilken retning han vil lede orkesteret i, annet enn at det trolig vil bli mer musikk fra det 20. århundre.
Dessuten jobber han gjerne med musikk fra det 18. århundre, som Haydn og Mozart. Previn ser også frem til å gjøre seg kjent med norske komponister, som han foreløpig ikke har mye kjennskap til.
Egne verker
Previn komponerer også selv, og kanskje får vi høre urframførelser av Previn-verk i Oslo Konserthus.
- Jeg ville blitt svært smigret over å få fremføre egne verker med Oslo-filharmonien, men da må de spørre meg først. Men ettersom jeg skal jobbe så mye med dem, ser jeg ikke bort fra at jeg kommer til å skrive noe for dem, sier han.
Falt pladask
Andre Previn møtte orkesteret for første gang i mars, da han dirgerte Oslo-filharmonien i Oslo Konserthus. Blant annet framførte de et par av Previns egne komposisjoner. Previn falt pladask for orkesterets spilleglede, og likte måten de jobbet på.
Previn har selv bakgrunn fra jazz og filmmusikk, og da han dirigerte i Oslo i mars, sto både klassisk og jazz på programmet.
Verdensstjernen skal i utgangspunktet jobbe med Oslo-filharmonien 10 uker i året, men dersom det blir snakk om turnéer og innspillinger, tror han orkesteret kommer til å ta opp mye mer av hans tid.
Av Erlend Moe
Kulturnytt, NRK P2, 9. juli 2001
Bearbeidet for nett av Ingvild Kjær Tofte