Grunnen er Minmotes samarbeid med nettbutikken Sobazaar. Som NRK skrev i går, reagerer flere presseeksperter på det de mener er et utydelig skille mellom journalistikk og reklame.
I en sak motesiden publiserte i går kunne man ved å holde musen over bilder av kjoler gå rett til Sobazaars nettbutikk og kjøpe produktene som ble omtalt i saken.
Førsteamanuensis i presseetikk ved Norges Kreative Fagskole, Carl-Erik Grimstad, sier han er overrasket over at nettopp Minmote begår det han mener er et klart presseetisk overtramp.
– Minmote har jeg trukket fram før som i særklasse det beste motemagasinet i den sammenhengen. De har vært så nøye med å holde seg til opptrukne retningslinjer og gått foran i kritikken av tekstreklame. Jeg blir kjempeskuffet når jeg nå ser at Minmote gjør dette, sier Grimstad.
Til NRK sier PFU-leder Kjersti Løken Stavrum at hun har fått eksterne henvendelser, som gjør at saken nå blir behandlet i Pressens Faglige Utvalg.
– Jeg mener saken er viktig. Det er butikk i journalistikken. Jeg har ikke sett dette i Norge før, og vi har våre regler å forholde oss til ut ifra pressens egne etiske standard.
Det var Dagbladet som først meldte at saken skal klages inn til PFU.
- Les også:
Mener ansvaret ligger hos markedsavdelingen
Dennis Ravndal er tillitsvalgt og leder for VGs redaksjonelle klubb. Han er først fremst kritisk til måten det kommersielle samarbeidet ble markert.
– Jeg syns det burde vært markert tydeligere, både på forsiden til VG og inne i artikkelen.
Han forteller at det har vært flere diskusjoner innad i VG om koblingen mellom journalistikk og markedsføring i Minmote.
– Når leserne går inn på VGs hjemmesider skal de ha tillit til at det vi skriver er fritt og uavhengig. Hvis ikke koblingen mellom reklame og journalistisk innhold er tydelig nok, kan det svekke VGs tillit hos leserne på sikt.
Han understreker at han har full tillit til journalistene som jobber i Minmote.
– Vi har utrolig dyktige motejournalister, som har skrevet mye god kritisk journalistikk om motebransjen. Det er ikke journalistene som har ansvar for slike kommersielle samarbeid, men markedsavdelingen i VG, sier Ravndal.
- Les også:
– Skriker etter å bli behandlet i PFU
Grimstad mener saken fortjener en runde i Pressens Faglige Utvalg.
– Denne saken er en symptom på en trend og skriker etter å bli behandlet i PFU. Det er klart, Minmote er underkastet et økonomisk press som gjør at de må tenke sånn. Men jeg synes dette har gått altfor langt, og det er på høy tid at PFU sier noe om dette, sier medieforskeren.
VGs sjefredaktør Torry Pedersen sier han ennå ikke har mottatt klagen.
– Jeg vil ta stilling til dette når vi mottar klagen. VG pleier å gi grundige tilsvar til saker som blir klagd inn til PFU, og det vil vi også gjøre hvis vi får denne.
Oppdatert 28.november: Schibsted kjøper seg inn i tjenesten Sobazaar, det skriver DN.
Sobazaar er allerede integrert med Schibsteds eksisterende motetjeneste, «Min Mote» på VG Nett. Selskapet Schibsted får en andel på mellom 10 og 20 prosent av salgssummen for hvert plagg som blir solgt på Sobazaar.