Før premieren møtte hovedrolleinnehaverne Pierce Brosnan, Ewan McGregor og Olivia Williams pressen sammen med blant andre manusforfatter Robert Harris. Men det var regissør Roman Polanski som var på alles lepper.
- Se: klokken 18.45 - 19.15.
Regissøren har sittet i husarrest i Sveits de siste månedene, i påvente av en avgjørelse fra sveitsiske myndigheter om hvorvidt han skal utleveres til USA, slik amerikanske myndigheter krever, eller ikke.
I 1977 dopet og voldtok Polanski en mindreårig jente under et fotooppdrag for Vouge. Etter å ha erklærte seg skyldig i å ha hatt seksuelt samkvem med den mindreårig jente, flyktet han i 1978 fra USA.
Avsluttet i husarrest
«The Ghost Writer» ble ferdigstilt mens Polanski satt i fengsel og siden i husarrest.
– Mot slutten av september da Polanski ble arrestert, var filmen nesten ferdig. Han fikk tilsendt kurerpakker med materialet mens han satt i fengsel, kunne produsent Robert Benmussa fortelle fredag.
Han åpnet pressekonferansen med å si at dette verken var tid eller sted for å kommentere Polanskis situasjon.
– Men jeg må innrømme at det er merkelig for oss alle at Polanski ikke sitter her sammen med oss.
Irske Pierce Brosnan fortalte at han var sjokkert, og skuffet over Polanskis arrestasjon. Polanski som er bosatt i Frankrike, var i Sveits for å motta en ærespris for sitt årelange arbeid som filmregissør under filmfestivalen i Zürich da han ble pågrepet.
– Jeg lurte på hvorfor det skjedde nå. Jeg var opprørt på hans barns vegne og mine tanker går til hans familie. Jeg ønsker en avslutning for de involverte, det er en kompleks situasjon, sa Brosnan.
Intenst samarbeid
I filmen spiller han en tidligere britisk statsminister som ansetter en journalist til å hjelpe ham med å skrive sine memoarer. Ifølge Brosnan var det intenst å samarbeide med Polanski.
– Intenst, intenst. Det er en intens regissør, og en mann som har levd et intenst liv. Det var umattende, fortalte skuespilleren som likevel omtaler det hele som en magisk opplevelse.
Britiske Ewan McGregor spiller journalisten som raskt virvles inn i en situasjon han aldri i sin villeste fantasi hadde kunnet forestille seg. Den tidligere statsministeren er under etterforskning for krigsforbrytelser etter å ha involvert sitt land i ulovlig fangetransport av terrormistenkte i regi av CIA.
– Ansvarlig for skuespillet
McGregor understreket at dette virkelig er Polanskis film, ettersom regissøren er ansvarlig for alt, også 50 prosent av McGregors eget skuespill.
– For meg personlig er det trist at han ikke er her med oss. Jeg føler at han er like ansvarlig for mitt skuespill som jeg selv er, sa McGregor som deretter stilte manusforfatter Robert Harris et spørsmål om hvordan det var å skrive manus sammen med Polanski?
McGregor lanserte en teori om at regissøren selv gjennomspilte alle karakterene i filmen hjemme hos seg selv under skriveprosessen. Og påstanden ble ikke tilbakevist av Harris.
– Han har en metodeskuespiller i hjertet, det var en fantastisk opplevelse, følge Harris.
Ikke Tony Blair
Harris skrev boken «The Ghost» som manuset er bygget på, i 2007. Ideen skal han ha hatt i nærmere 15 år, men det var først Tony Blairs samarbeid med amerikanske myndigheter som gav forfatteren en situasjon hvor han kunne spille ut sitt scenario.
Likevel er det ikke Tony Blair vi møter i filmen, til Pierce Brosnans store glede, til tross for at han har studert Blairs talemåter.
– Jeg verken kan eller vil personifisere Tony Blair, sa Brosnan, og fikk støtte fra medspiller Olivia Williams som selv hadde fryktet at hun skulle spille Blairs kone, Cherie.
Klassisk thriller
NRKs filmmedarbeider Anne Hoff var tilstede under pressevisningen og den påfølgende pressekonferansen i Berlin fredag. Hun synes «The Ghost Writer» er en veldig velopplagt film.
– Utifra filmen virker det som om Polanski er ved godt mot. Han har en veldig sikker stil og en naturlig fingerspissfølelse for hvordan man bygger opp en thriller. Samtidig er det mye humor, folk lo mange ganger under visningen, forteller Hoff som synes filmen virker nesten leken.
Hun sier Polanski en mann som kan thrillerfaget. «The Ghost Writer» åpner med at en ferge legger til kai på en forblåst øy. Når alle bilene er kjørt av fergen, står det en eneste bil igjen. I en ny scene skylles et lik opp på land.
– Det er en nytelse å se en riktig klassisk thriller som denne her, slår Anne Hoff fast.
«The Ghost Writer» kjemper om Gullbjørnen mot blant andre Hans Petter Molands «En ganske snill mann».