For å ta det først som sist. Det er ikke konebiler som testes i tredje program av Top Gear. Både Porsche GT3RS og Ferrari 360 CS er rå banebiler av verste sort, og har ingen ting å gjøre på vanlige veier. De er rett og slett for bråkete og ukomfortable til å kjøres med i trafikken.
Skikkelig slankekur
Porsche GT3RS
Men når det er sagt: På bane er de perfekte. Begge bilene er slanket betraktelig i forhold til modellene man finner på vanlige veier. GT3RS-en er 50 kilo lettere i forhold til den vanlige 911, mens Ferrarien er letta med ufattelige 110 kilo i forhold til standardmodellen.
Og hvordan får de så til dette? Jo, ved å benytte seg av superlette materialer. Porschen har blant annet karosseri av karbonfiber, motor av titanium, bakrute av plast og Porschemerket på panseret – det er et klistremerke!
Jeremy er i hvert fall kraftig imponert over vekta på disse bilene.
- Hadde jeg eid en slik Ferrari, ville jeg ansatt noen til å sitte på den sånn at den ikke blåste sin vei.
Sett bilen i psykopatmodus
Selv om vi her snakker om to råskinn, er begge bilene lekre. Porschen kommer kun i hvit, men man kan selv velge farger på felgene. Porschen er enkel, mens Ferrarien har masse utstyr. Det Jeremy liker best av alt i Ferrarien er den store knappen der det står ”Race”.
Ferrari 360 CS
- Trykker man på denne setter datamaskinen bilen i psykopatmodus, smiler programlederen.
Vi vil ikke røpe utfallet av testen, men Jeremys forutinntatte holdning før de satt i gang var denne:
- Jeg synes Ferrarien er en nedskalert versjon av Gud, mens Porsche 911 er en forfinet Volkswagen Boble.
Og da kan du jo tenke deg hva konklusjonen ble…