Hopp til innhold

Politikerne sier ja til alkoreklame

Ap vil ikke bruke reservasjonsretten mot EUs tv-direktiv. Dermed kan alkoholreklame snart rulle over norske fjernsynsskjermer.

Video Politikerne sier ja til alkoreklame

VIDEO: Disse merkevarene vil trolig snart kunne sende reklamefilmer for sine produkter i norske fjernsynskanaler. Se Dagsrevyens reportasje. Foto: Leon Neal/AFP.

NRK erfarer at Arbeiderpartiet ikke vil legge ned veto mot EUs direktiv om audiovisuelle tjenester («tv-direktivet»), som Norge inntil nå har hatt fritak fra.

Norske tv-kanaler stasjonert i utlandet kan dermed innen kort tid trolig kunne sende reklame for øl, vin og sprit.

– Har vært viktig for Norge

EU sa i sommer klart fra at Norge må ta inn tv-direktivet.

Regjeringen prøvde så å inngå en bilateral avtale med Storbritannia om å opprettholde forbudet mot alkoholreklame på norske TV-skjermer, noe Storbritannia ikke ville være med på.

Stortingsgruppene til både Senterpartiet og SV går begge mot EU-direktivet, men etter det NRK erfarer vil ikke Arbeiderpartiet bruke vetoretten. Trolig er det dermed slutt for det 36 år gamle forbudet.

Dagfinn Høybråten

Stortingsrepresentant Dagfinn Høybråten (Krf) mener saken om et forbud mot alkoreklame er liten for EU, men viktig for Norge.

Foto: Knut Falch / Scanpix
Anne Karin Kolstad, generalsekretær i Actis

Anne-Karin Kolstad er opprørt over at Ap ikke nedlegger et veto mot AMT-direktivet.

Rune Indrøy

Rune Indrøy er kommunikasjonsdirektør i TV 2.

Foto: TV 2

Kulturdepartementet ønsker ikke å kommentere saken overfor NRK før den har vært oppe i statsråd.

– Vi mener det var fullt mulig for regjeringen å reservere seg mot dette. Det er en liten sak for EU, men en viktig sak for Norge. Det rokker ved alkoholpolitikken vår som var veldig viktig for oss da vi inngikk EØS-avtalen, sier Dagfinn Høybråten (Krf).

– Trenger ikke brennevinsreklame

Når direktivet blir innført blir det opp til hvert enkelt tv-selskap som sender fra utlandet om de vil sende alkoholreklame på norsk tv eller ikke.

Alkoholprodusenter kjøpte reklame for nærmere 400 millioner kroner på svensk tv i fjor, og alkoholreklame kan bli en gullgruve for norske tv-kanaler.

Rusfeltets samarbeidsorganisasjon Actis er kritisk til at norske tv-seere skal få servert reklame for alkohol.

– Er det noe vi ikke trenger, så er det reklame for rusbrus og brennevin på norske TV-skjermer. Om regjeringen nå velger å implementere det nye tv-direktivet bør de snarest legge fram en plan for hvordan det norske reklameforbudet skal forsvares ved landets grenser, både med juridiske og politiske virkemidler, sier generalsekretær i Actis Anne-Karin Kolstad.

Vil bli avgjort snart

TV3 og TVNorge ønsker ikke å kommentere saken overfor NRK.

TV 2 utelukker ikke at kanalen kommer til å kunne sende alkoholreklame hvis regjeringen åpner for det.

– Vi registrerer det som skjer. Får vi en avklaring på dette må vi gjøre en vurdering internt i TV 2 om hvordan vi skal forholde oss til det, sier TV 2s kommunikasjonsrådgiver Rune Indrøy.

– Kan det bli aktuelt å sende fra Storbritannia?

– Det er per dags dato ikke en aktuell problemstilling, verken for hovedkanalen eller for småkanalene våre.

– Enn hvis deres kommersielle konkurrenter begynner å sende alkoholreklame, vil dere vurdere det da?

– Da vil vi få en konkurransevridning. Den situasjonen må vi vurdere når den eventuelt oppstår, sier Indrøy.

Det er ventet at regjeringen vil avgjøre saken om reklameforbudet i nærmeste framtid.

LES OGSÅ:

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.