Politikerne sier ja til alkoreklame

Ap vil ikke bruke reservasjonsretten mot EUs tv-direktiv. Dermed kan alkoholreklame snart rulle over norske fjernsynsskjermer.

Video Politikerne sier ja til alkoreklame

VIDEO: Disse merkevarene vil trolig snart kunne sende reklamefilmer for sine produkter i norske fjernsynskanaler. Se Dagsrevyens reportasje. Foto: Leon Neal/AFP.

NRK erfarer at Arbeiderpartiet ikke vil legge ned veto mot EUs direktiv om audiovisuelle tjenester («tv-direktivet»), som Norge inntil nå har hatt fritak fra.

Norske tv-kanaler stasjonert i utlandet kan dermed innen kort tid trolig kunne sende reklame for øl, vin og sprit.

– Har vært viktig for Norge

EU sa i sommer klart fra at Norge må ta inn tv-direktivet.

Regjeringen prøvde så å inngå en bilateral avtale med Storbritannia om å opprettholde forbudet mot alkoholreklame på norske TV-skjermer, noe Storbritannia ikke ville være med på.

Stortingsgruppene til både Senterpartiet og SV går begge mot EU-direktivet, men etter det NRK erfarer vil ikke Arbeiderpartiet bruke vetoretten. Trolig er det dermed slutt for det 36 år gamle forbudet.

Dagfinn Høybråten

Stortingsrepresentant Dagfinn Høybråten (Krf) mener saken om et forbud mot alkoreklame er liten for EU, men viktig for Norge.

Foto: Knut Falch / Scanpix
Anne Karin Kolstad, generalsekretær i Actis

Anne-Karin Kolstad er opprørt over at Ap ikke nedlegger et veto mot AMT-direktivet.

Rune Indrøy

Rune Indrøy er kommunikasjonsdirektør i TV 2.

Foto: TV 2

Kulturdepartementet ønsker ikke å kommentere saken overfor NRK før den har vært oppe i statsråd.

– Vi mener det var fullt mulig for regjeringen å reservere seg mot dette. Det er en liten sak for EU, men en viktig sak for Norge. Det rokker ved alkoholpolitikken vår som var veldig viktig for oss da vi inngikk EØS-avtalen, sier Dagfinn Høybråten (Krf).

– Trenger ikke brennevinsreklame

Når direktivet blir innført blir det opp til hvert enkelt tv-selskap som sender fra utlandet om de vil sende alkoholreklame på norsk tv eller ikke.

Alkoholprodusenter kjøpte reklame for nærmere 400 millioner kroner på svensk tv i fjor, og alkoholreklame kan bli en gullgruve for norske tv-kanaler.

Rusfeltets samarbeidsorganisasjon Actis er kritisk til at norske tv-seere skal få servert reklame for alkohol.

– Er det noe vi ikke trenger, så er det reklame for rusbrus og brennevin på norske TV-skjermer. Om regjeringen nå velger å implementere det nye tv-direktivet bør de snarest legge fram en plan for hvordan det norske reklameforbudet skal forsvares ved landets grenser, både med juridiske og politiske virkemidler, sier generalsekretær i Actis Anne-Karin Kolstad.

Vil bli avgjort snart

TV3 og TVNorge ønsker ikke å kommentere saken overfor NRK.

TV 2 utelukker ikke at kanalen kommer til å kunne sende alkoholreklame hvis regjeringen åpner for det.

– Vi registrerer det som skjer. Får vi en avklaring på dette må vi gjøre en vurdering internt i TV 2 om hvordan vi skal forholde oss til det, sier TV 2s kommunikasjonsrådgiver Rune Indrøy.

– Kan det bli aktuelt å sende fra Storbritannia?

– Det er per dags dato ikke en aktuell problemstilling, verken for hovedkanalen eller for småkanalene våre.

– Enn hvis deres kommersielle konkurrenter begynner å sende alkoholreklame, vil dere vurdere det da?

– Da vil vi få en konkurransevridning. Den situasjonen må vi vurdere når den eventuelt oppstår, sier Indrøy.

Det er ventet at regjeringen vil avgjøre saken om reklameforbudet i nærmeste framtid.

LES OGSÅ:

Kulturstrøm

  • Fransk komponist drept av bjørn

    Julien Gauthier (44), huskomponist hos Orchestre de Bretagne, søkte inspirasjon til en ny symfoni i villmarka i Canada da han ble angrepet og drept av en Grizzlybjørn, melder Le Parisien. Gauthier var kjent for å bruke naturlyder i musikken sin.

  • Unge elsker klassisk

    Den gamle myten om at det bare er godt voksne som hører på klassisk musikk faller. En ny studie publisert på nettstedet ABC Classic tyder på det motsatte. Nesten en tredel av det klassiske publikummet er under 35 år, viser undersøkelsen. Undersøkelsen viser videre at det fortsatt er radio som er den viktigste kilden til bruk av klassisk musikk.

    Klassisk
    Foto: Pixabay
  • Ny Matrix med Reeves og Moss

    Keanu Reeves (54) er tilbake i rollen som Neo og Carrie-Anne Moss (52) som Trinity når den fjerde filmen i Matrix-serien skal spilles inn neste år, melder Variety. Regissør på filmen er Lana Wachowski, som også sto bak regien på de tidligere filmene. Filmen har ennå ikke fått noen tittel.