Lovly.no er musikkbransjens forsøk på å demme opp for piratnedlasting og ulovlige måter å tilegne seg musikk på. Tjenesten rangerer artistene etter hvor hyppig de blir omtalt på norske nettsteder og denne informasjonen legges ut i topplister på nettet.
Marked for flere musikktjenester
Selv om Spotify, Wimp og flere andre musikktjenester har festet et godt grep rundt ørene til musikkinteresserte nordmenn, mener kreativ ansvarlig for Lovly.no, Aimar Niedzwiedzki, at tjenesten fyller et hull.
– Vi har laget Lovly.no som et resultat av at norsk musikk selger godt, faktisk bedre enn utenlandsk. Som en konsekvens av interessen, har bransjen tatt dette initiativet. Gjennom tjenesten tilbyr vi ny, norsk musikk på en lovlig måte til alle musikkinteresserte nordmenn, forklarer Niedzwiedzki til NRK.no.
Ingen desperasjon i bransjen
Tjenesten er bygget opp slik at den trekker ut informasjon av norske blogger og etablerte musikktjenester på nett som Myspace.com og Last.fm. Men at Lovly er en desperat redningsbøye fra en bransje i motvind, vil ikke Niedzwiedzki være enig i.
– Lovly.no er ikke laget for å knekke all piratvirksomhet, men vi mener tjenesten kan få en viktig funksjon i forhold til hvordan vi tilegner oss kunnskap om norsk musikk. Dette vil i hovedsakelig være et sted hvor man får tips og oppdateringer om musikk, og ikke et nettsted som er skapt for å redde bransjen.
Ikke fokus på musikksalg
Selv om organisasjonene bak Lovly representerer artister, låtskrivere og plateselskap, sier Niedzwiedzki at det ikke er musikksalg og mange brukere som er målet med tjenesten.
– Vi har som mål å lage et utstillingsvindu for norsk musikk. Om folk kjøper musikken de finner hos oss i iTunes og Platekompaniet, eller hører på den i Spotify, spiller mindre rolle, sier han.
– Vi er interessert i å skape mer oppmerksomhet og tilgjengelighet rundt norsk musikk, så musikksalg og antall brukere av tjenesten kommer i andre rekke, svarer Niedzwiedzki.
– Veldig positivt
Eirik Solheim er redaktør for NRKs teknologiside NRKbeta. Han har ikke rukket å prøve tjenesten, men er positivt innstilt til initiativet fra platebransjen.
– Selv om bransjen ideelt sett kunne vært enda tidligere ute med å komme kundene sine i møte, er dette veldig positivt. Med dette tiltaket beveger musikkbransjen seg nå mer på lag med brukerne enn tidligere, sier Solheim til NRK.no.
Kan bli en nisjetjeneste
Solheim tror Lovly kan treffe et publikum om den klarer å skille seg fra de eksisterende musikktjenestene på nett.
– Hvis dette viser seg å være en bra tjeneste, kan den fylle en nisje. Utfordringen i dag er at vi drukner i musikk og det er vanskelig å få silt ut det man vil ha, sier han.
– Klarer Lovly.no å fungere som en troverdig og god kilde for musikk, har de kommet et stykke på vei. Men med tanke på konkurransen fra etablerte tjenester, ligger det store utfordringer her, avslutter Solheim.
Har Lovly.no livets rett? Diskuter under.