Hopp til innhold

Nesten ut i parodien

Reggae er det, og svensk er det. Men hvor alvorlig skal man egentlig ta det? Vår anmelder er sjarmert, men han undres.

Oscar Frazén

Ja, for hvor langt vekk fra originaluttrykket kan en svenske ta reggaen før man begynner å mistenke ham for å begå en parodi? Omtrent så langt som Oscar Franzén.

Dancehall

Rytmene er lett gjenkjennelige. De er det nemlig våre svenske reggaefavoritter Ital Skurk som håndterer - sikkert, stilsikkert og med stor autoritet. Da får det heller passere at de gjenbruker store deler av sitt eget repertoar på debutplata til svenskenes nye ”deejay” - Oscar Franzén.

Hans uttrykk, derimot, finnes det knapt nok maken til i reggaens mangefasetterte verden. Dancehall kaller han det selv, men han er langt unna råheten og det maskuline trøkket til stjerner som Beenie Man og Sean Paul, eller for den saks skyld pionerer som Dillinger og U Roy. Oscar Franzén har sin helt egen dancehall style, han. Danshallstil, kaller han den.

Roots

Jeg sitter igjen med spørsmålet: Er Oscar Franzén er på grensen til å latterliggjøre sjangeren han er en del av, eller er dette grensesprengende nyskapende dancehall på svensk, og egentlig uhørt fabelaktig. Svaret klarer jeg ikke å finne, men annerledes er det.

Det største øyeblikket er det kanskje bandet som står for. Backingbandet Ital Skurk står, som sagt, for en god del gjenbruk av eget materiale på skiva, og når de kommer opp med noe helt nytt, så er det likevel som et gjenbruk av orgellyden av The Wailers, rundt 1972. Men hva gjør vel det? Det var derfor vi falt for Ital Skurk da de debuterte for tre år siden.

Sjarm

Som man forstår, det er en tvisynt anmelder som rapporterer om en plate som forvirrer. Bandet bak er solid som alltid, og Oscar Franzén har noen veldig sjarmerende små låter å melde oss, både gjennom tekst og delvis hjelpeløs sang. I Sverige omtales han som begynnelsen på en ny æra for svensk reggae. Mon dét. Men sjarmerende er det!

 

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.