Plass nummer 91 - 100

Kaiser Chiefs innleder lista over de ti siste plasseringene på den absolutte albumlista. Her ser du hvem de ti er.

91: EMPLOYMENT - THE KAISER CHIEFS (2005)

EMPLOYMENT - THE KAISER CHIEFS

”Employment er en bemerkelsesverdig ambisiøs debut som på alle måter forsøker å være 2000-tallets svar på Parklife eller All Mod Cons. Men ambisjonene blir et tveegget sverd: det er beundringsverdig at bandet ønsker å spre seg i mange forskjellige retninger, men det kunne kanskje vært smartere å holde seg til rollen som de rockerne de i utgangspunktet ble kjent som. Employment er en ujevn, men allikevel meget lovende debut som antyder at Kaiser Chiefs en dag kommer til å levere noe enda mer ambisiøst.” - allmusic

92: CLOSER - JOY DIVISION (1980)

CLOSER - JOY DIVISION

”Joy Division var på høyden av sin karriere da de ga ut Closer, albumet som tangerte og muligens også toppet det fantastiske Unknown Pleasures. Uansett hvordan man definerer rockemusikk er det vanskelig å forestille seg genren så viktig, vital og uimotståelig som her.” - allmusic

 

 

 

 

93: BLUE LINES - MASSIVE ATTACK (1991)

BLUE LINES - MASSIVE ATTACK

”På Blue Lines filtrerte Massive Attack amerikansk hip-hop gjennom britisk klubbkultur, en elegant og mørk kultur som favner diverse musikkuttrykk fra dub til dance, og leverte med dét et av tidenes beste dance-album.” - allmusic

 

 

 

 

 

94: METALLICA – METALLICA (1991)

METALLICA – METALLICA

”På Metallica innså bandet at de hadde tatt musikkens progressive elementer så langt som mulig - og at en forenkling og strømlinjeforming av uttrykket var på sin plass. Albumet er godt, men ikke stort, og på sitt beste bekrefter det bandets posisjon som konger av heavy metal. Men innimellom aner man også et kreativt forfall.” - allmusic

 

 

 

95: INNERVISIONS - STEVIE WONDER (1973)

INNERVISIONS - STEVIE WONDER

”Med Innervisions leverte Stevie Wonder et av sine største og viktigste arbeider, et rikt lappeteppe av sanger om dop, åndelighet, politisk etikk, bylivets farer, og 60-tallets nederlag – plassert i en musikalsk kontekst så funky og smittende som bare han kan.” - allmusic

 

 

 

 

 

96: HOUNDS OF LOVE – KATE BUSH (1985)

HOUNDS OF LOVE – KATE BUSH

”Hounds of Love er et av Kate Bush sterkeste album, og med dette albumet slo hun også gjennom på de amerikanske listene. Dette var dessuten det første albumet som ble produsert av henne selv på hennes eget hjemmestudio, og resultatet er magisk. ” - allmusic

 

 

 

 

97: MELLON COLLIE AND THE INFINITE SADNESS - SMASHING PUMPKINS (1995)

MELLON COLLIE AND THE INFINITE SADNESS - SMASHING PUMPKINS

”Med Mellon Collie and the Infinite Sadnes leverer Smashing Pumpkins et av rock-historiens mest ambisiøse og tilfredsstillende album. Enkelte av låtene fungerer ikke like bra som andre, men resultatet blir aldri kjedelig. Gjennom hele albumet beviser Smashing Pumpkins at de var et av 90-tallets mest kreative og solide band.” - allmusic

 

 

 

98: BACK IN BLACK - AC/DC (1980)

BACK IN BLACK - AC/DC

”Back in Black er det ultimate eksemplet på hvordan et band kan snu en karriere-knusende hendelse (Bon Scotts død) om til noe konstruktivt og positivt. Albumet står godt plassert blant hardrockens største bragder som Led Zeppelin II, Are You Experienced og Paranoid. Rock blir sjelden særlig bedre enn Back in Black.” - allmusic

 

 

 

99: X&Y - COLDPLAY (2005)

X&Y - COLDPLAY

”Coldplay lager stor musikk om små saker, og selv om X&Y er et sterkt og fullbyrdet album, forhindrer dets begrensede og selvnytende vinkling kvartetten fra å overta tronen som verdens største og viktigste band.” - allmusic

 

 

 

 

100: THE BAND - THE BAND (1969)

THE BAND - THE BAND

”The Bands første album, Music from Big Pink, så ut til å komme fra det store intet med sin skakke musikkstil og låter om rurale tragedier. Bandets andre album, The Band, var mer fullbyrdet og fokusert, delvis fordi bandet var blitt mer samspilte og delvis fordi gitaristen Robbie Robertson hadde tatt over det meste av låtskrivingen.” - allmusic