NRK Meny
Normal

I dialog med naturen

Interessant og vakker utstilling som gir en unik mulighet til å stifte bekjentskap med en av det tjuende århundrets mest banebrytende kunstnere.

Tropisk blomst(Paul Klee 1920)

Utsnitt av verket Tropisk blomst(1920).

Foto: Henie Onstad Kunstsenter

"In Paul Klee's Enchanted Garden" Henie Onstad Kunstsenter, frem til 07.12.08.

En banebrytende kunstner

Filosofen Michel Foucault skal ha hevdet at den sveitsiske kunstneren Paul Klee var like viktig for det tjuende århundres kunst, som Diego Velasquez var for 1600-tallet. En vel så rosende omtale får kunstneren av den tidligere direktør for Henie Onstad Kunstsenter, Ole Henrik Moe, idet han sidestiller Klee med Pablo Picasso.

Knoppen (Paul Klee 1920-21)

Knoppen (1920-21).

Foto: Henie Onstad Kunstsenter

Enten man velger å si seg enig i disse uttalelsene eller ikke, er det vel få som vil bestride Paul Klees utvilsomme posisjon som en av de mest banebrytende kunstnerne i det tjuende århundre.

Det er derfor all grunn til å få med seg utstillingen "In Paul Klee's Enchanted Garden" som nå kan oppleves i de to prektige prismasalene på Høvikodden. Utstillingen er resultat av et storstilt samarbeid mellom Zentrum Paul Klee i Bern, Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden, og Bergen Kunstmuseum. Allerede i mai åpnet utstillingen i Sveits, og frem til 7.desember kan den oppleves i Oslo, før den reiser videre til Bergen.

Klee og naturen

Det er 23 år siden sist Paul Klee ble viet en separatutstilling på Henie Onstad Kunstsenter. I 1985 var det kunstnerens forhold til musikken som var temaet, i dag er det, som det langt på vei fremgår av tittelen, hans forhold til naturen som står på dagsorden.

Paul Klees sterke affinitet til naturen, og hans bruk av naturens former som en utømmelig inspirasjonskilde for hans egne abstrakte lyriske arbeider, oppleves som en svært relevant og nærmest selvfølgelig innfallsvinkel, likevel er det interessant nok første gang noen lager en utstilling med dette som tematisk utgangspunkt.

Paul Klee i atelieret 1921

Klee i atelieret (1921).

Foto: Henie Onstad Kunstsenter

Og det er faktisk en nærmest magisk opplevelse å tre inn i de dunkelt opplyste salene, der Klees relativt små arbeider henger på rekke og rad. Selv om det ikke finnes noe verken spektakulært eller prangende ved Klees bilder, skaper de samlet et mektig uttrykk, med sin finstemte, harmoniske koloritt, og sin briljante utforskning av ulike former og komposisjoner.

Konstruksjon og tilfeldighet

Utstillingen favner i alt 170 malerier, akvareller, tegninger og skisser som på ulike måter relaterer seg til naturen. Mange av bildene er stiliserte og abstraherte planter, frukter eller trær, mens andre rene abstraksjoner bare knytter seg til naturen gjennom titlene.

Et eksempel på det siste er "Landskap med blå og røde trær" fra 1920. Her ser vi Klees karakteristiske veksling mellom de duse, finstemte fargefeltene, og hans tydelige, men likevel lekende rissede linjer. I svært mange av hans bilder er det nettopp et spill mellom noe umiddelbart og tilsynelatende tilfeldig, og noe mer konstruert og nærmest geometrisk som utfolder seg. I et bilde som "Tropisk blomst"(se øverst) også fra 1920, ser vi hvordan han lar fargefeltene flyte ut, for dernest å stramme det hele inn med sin grå uttrykksfulle og samtidig sarte strek. Verkene hans utfolder seg hele tiden på denne måten i spennet mellom fasthet og formløshet.

Så naturen innenfra

Hage ved bekken(Klee 1921)
Foto: Henie Onstad Kunstsenter

Bildene er montert tematisk under ulike overskrifter, som for eksempel "Trær" "Planteanalyser," "Nattplanter" og "Velkommen til den magiske hage." Dette gir oss nærmest et inntrykk av at bildene er kategoriserbare vekster eller dyrearter presentert i et naturhistorisk museum, noe som på en fin måte understreker den sterke vitenskaplige interessen Paul Klee la for dagen.

Dette er også en side ved kunstneren vi får stifte direkte bekjentskap med i utstillingen. Gjennom kunstnerens egne herbarier får vi innblikk i hans systematiske studier av ulike planter. Denne vitenskaplige innfallsvinkelen understrekes også med flere referanser til den verdensberømte, svenske 1700-tallsbotanikeren Carl Von Linné. Det blir sagt i katalogen at mens Linné så naturen ovenfra, eller fra sidelinjen, så Klee den innefra.

Utstillingen på Høvikodden er en sterk og vakker opplevelse, som tilbyr en unik mulighet til å stifte nærmere bekjentskap med en av modernismens mest sentrale pionerer.