Hopp til innhold

Paul Auster-historie blir norsk animasjonsfilm

– Jeg fikk en hyggelig faks om at jeg fikk lov å bruke historien, helt gratis, forteller den norske filmregissøren Kajsa Næss. Nå er folkefinansieringen i mål og «It Was Mine» er snart klar for verden.

Fra animasjonsfilmen It Was Mine
Foto: Mikrofilm

Reisen fra Paul Austers historie «6» til animasjonsfilmen« It Was Mine» startet da Kajsa Næss møtte Auster i Oslo for 13 år siden.

Hun var, som veldig mange andre, stor fan. Hun visste at Paul Auster skulle til Cinemateket i Oslo for å snakke om filmen «Blue in the Face» og forberedte et stunt for å få til et samarbeid.

Falt for de tilfeldige hendelsene

Kajsa Næss

Regissør Kajsa Næss arbeider med animasjonsfilmen 'It Was Mine', i Mikrofilm studio i Oslo.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

– Jeg visste at Auster skulle til Cinemateket, så jeg laget en liten pakke med tegninger, en animasjonstest og et brev. Så ventet jeg på ham. Da han kom ut av taxien ga jeg ham pakken. Et par uker senere fikk jeg en hyggelig faks om at jeg fikk lov å bruke historien hans – helt gratis, sier Kajsa Næss når NRK møter henne i filmstudioet Mikrofilm.

Regissøren falt for Austers historier om livets tilfeldigheter.

– Småting kan føre deg til nye ting i livet, eller de kan hindre deg i det. Man skal legge merke til de små tingene som skjer, mener Kajsa Næss.

Historien skildrer et rart og overraskende møte mellom to mennesker. Den handler om en mann som leter etter en bok, som han ikke finner. Så møter han en jente som står og leser den. Det ender med at han får boken av henne.

I filmen er hovedpersonen «R» blitt en tynn, bebrillet bokorm, som går litt rundt i sin egen verden.

Regissøren innrømmer at hun var mer romantisk den gangen hun falt for nettopp denne historien, enn hun er nå.

– I dag er jeg opptatt av at det ikke skal være en romantisk historie, sier hun med latter i stemmen.

It Was Mine

Til og med rulleteksten til animasjonsfilmen lages for hånd, med blekk og pennesplitt.

Unngår 3D-animasjon

Etter å ha laget flere filmer og fått en rekke priser og utmerkelser, er animasjonsfilmen hun fikk Paul Austers velsignelse til å lage snart klar for film- og litteraturfestivaler.

«It Was Mine» er animert med blekk på papir, som er tungvint og sølete, forteller regissøren og viser hvordan animatøren lager tegning for tegning for hånd. Deretter er de 5000 sidene som utgjør den seks minutter lange kortfilmen scannet, og blitt fargelagt på digitalt. En møysommelig prosess.

– Kjør på, sier Auster

Paul Auster

Stjerneforfatter Paul Auster har gitt et manus gratis til det norske animasjonsfilm-prosjektet.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Har Paul Auster vært med i prosessen med å gjøre historien om til film?

– Han har fått se tegninger underveis og har bare sagt "kjør på", forteller Tonje Skar Reiersen, som er produsent sammen med Lise Fearnley.

– Han har fortalt at han gleder seg til å se filmen, og er glad for at den har blitt laget.

– Vi har fått bruke historien gratis. Det er veldig snilt av ham og agenten. De har vært opptatt av at dette skal være Kajsas film. Auster har for eksempel ikke villet gå inn og godkjenne ting, men har vært veldig opptatt av at det skal være regissørens eget kunstneriske verk.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober