Hør:
Se:
Ubehagelige spørsmål
Brødrene Karamasov er til tider så pinlig at leseren får fnatt. Fjodor Dostojevski må være verdens beste skildrer av ubehaget mellom mennesker.
I «
» hoper fortredelighetene seg opp så til de grader at man griper seg i å tenke: «Alle er skyldige. Hele persongalleriet! Alle sammen, uten unntak, er hyklere, hver på sitt vis!»Sakte men sikkert trenger et ubehagelig spørsmål seg på:
«Og så da?»
«Hva med oss? Du og jeg? Er vi om bord i den samme båten?»
Katja og Grusjenka
Villmannen Dimitri har samme forhold til den yppige Grusjenka som en kåt hannpuddel har til ei lita tispe i løpetida. Han er helt ute av stand til å styre seg. Grusjenka spiller på alle syne yndigheter og deler ut en «Forglemmegei» til en polsk offiser den ene kvelden, til Fjodor Karamasov, faren til Dimitri den andre kvelden og til villmannen sin, Dimitri den tredje. Eksplosjonsfaren øker.
Katja Ivanovna er så ærbar at hun kan knuse tykt glass bare med et lite kniks med nakken. Hun er velstående men frykter fallitt og fall så sterkt at hun avlegger Dimitri et besøk alene på sen kveldstid, enda hun vet at det er det samme som å prostituere seg.
skriver: «Men det kan være farlig å vise humanitet og menneskelighet i Dostojevskis verden. Det kan bety at man ikke betrakter sine medmennesker på like fot, med like rettigheter.» (Lutring gjennom lidelse, s 39. Universitetsforlaget 1980). Katja ofrer seg. Hun besøker Dimitri og tenker «Jeg gjør det for min stakkars far. Jeg ofrer meg for far.» Litt senere arver hun en stor formue og vil forlove seg med Dimitri. Nå kan hun bevise sitt høysinn og demonstrere at hun er overlegen både moralsk og i kjærlighet.
Eksplosive forhold.
Kjetsaa: «Katja er en av Dostojevskis mange stolte kvinneskikkelser – oppriktig, hjertelig, vakker. Og likevel – enda mer tiltrekkende er Grusjenka med sin formfullendte figur, sin søtladne, forføreriske stemme og sin myke kvinnelighet. Men også den bløte pote har skarpe klør.
Grusjenka har lovet Katja å holde seg unna Dimitri. Nå trekker hun plutselig sitt løfte tilbake, og de to kvinnene er nær ved å fly i tottene på hverandre. Det er Dostojevskis helt, Aljosja som avverger eksplosjonen. (Kjetsaa s 41)
Dostojevski pirker borti store og dype spørsmål. Hva er det som forgår når en kvinne elsker? Når en mann elsker? Hvordan skiller man mellom kjærlighet og retthaverskhet?
Ikke spør meg!
Musikken
På forestillingen i Harstad 21. juni var Sokratestrioen svineheldig: Vi fikk musikalsk støtte av noen karer som var i stand til å formidle subtile følelser på kort varsel og med høyt nivå: Glesnes – Ytreberg kvartett med gitarstøtte fra Asbjørn Ruud.
Glesnes – Ytreberg er : Fred Glesnes, tenorsax, Jørgen Ytreberg, bass, Roger Johansen, trommer og Eivind Valnes på elpiano (Fender Rohdes)
Karene spilte to egne komposisjoner:
1: And there you were (to my second born daughter) Roger Johansen
2: Beautiful Beast, Fred Glesnes.
Interesserte som bruker Spotify kan høre musikken vi spiller her:
Borge, Nilsen og Svenneby i dyp konsentrasjon på scenen i Ludo Bar og Scene, Harstad, 21. juni, 2011