NRK Meny
Normal

Parisorkestern

«Vi var jo så unge» forteller Arne Domnérus. «Det var nesten som en korpstur til Paris, et spennende reisemål. Og så fikk vi ufattelig god omtale og ble berømte. Verken jeg eller Putte Wickman var modne nok til å vise oss for Charlie Parker og Miles Davis»
Parisorkestern åpnet dørene for svensk jazz til Europa og USA i 1949

Eiffeltårnet, foto Wikipedia
Foto: Wikipedia

Hør: Jazz og filosofi i Stockholm del 2 090919

Se: Jazz og filosofi i Stockholm del 2

Lysbilder: Jazz og filosofi i Stockholm 2009

Orkesterjournalen
Svenskene kan skryte av å ha verdens eldste jazztidsskrift, OJ eller Orkesterjournalen. Etablert i 1933 som et opplysningshefte om nye plateinnspillinger fra Nordisk Musikförlag, utviklet OJ seg til å bli et rent jazztidsskrift og det var redaktør Nils Hellström som satte sammen et orkester til jazzfestivalen i Paris i 49.

Åtte svensker tok av sted på «skoletur» til Paris: Putte Wickman, Gösta Törner, Arne Domnérus, Carl Henrik Norin, Reinhold Svensson og Alice Babs. Fransosene var meget skeptiske, men etter at Parisorkestern hadde spilt sine første konserter snudde stemningen. Parisorkestern ble ved siden av de amerikanske gjestene (Charlie Parker, Miles Davis, Sidney Bechet, Hot Lips Page) – de mest omtalte musikerne på hele festivalen.

Alice Babs
Nedenfor kan du se en liten video fra Sveriges Televisjons dokumentar om Alice Babs. Alice i trio med Ulrik Neuman og Svend Asmussen

Svensk erobringstokt i Europa
I likhet med sine mer krigerske forfedre på 1600tallet la svenske musikanter et europeisk publikum for sine føtter. Tysk radio spilte stadig vekk svenske jazzplater, Charlie Norman spilte konserter i Frankfurt am Main, Thore Erlings orkester gjennomførte en framgangsrik turné i Tyskland. Flere svenske band engasjerte i Europa bidro til å bygge opp omdømme av Sverige som en «stormakt» i jazzen.

Musikken

1: Conversation

2: In a Mellotone (Domnérus / Hallberg)