Fremveksten av elektroniske tidsplanleggere og kalendere truer foreløpig ikke den tradisjonelle papirutgaven. De tre største leverandørene av paprikalendere i Norge forteller at de ikke selger færre tidsplanleggere og almanakker i papir etter fremveksten av elektroniske konkurrenter. Men bransjen er samtidig svært spent på hva morgendagens kalenderbrukere vil foretrekke.
Stabilt marked
Papirkalenderen lever til tross for nye elektroniske kalendere.
Odd Egil Høybråten leder bedriften Grieg Kalender. Han forteller at fremveksten av elektroniske kalendere ikke har påvirket salget av papirkalendere.
- Vi føler at markedet er stabilt, og merker ingen konkurranse med de elektroniske planleggerene.
Også andre kalenderforlag sier seg enige i det. Både Almanakkforlaget og Kalenderforlaget sier de ikke selger færre papirkalendere som følge av konkurransen med elektronikkindustrien. Høybråten er litt overrasket over at papirkalenderen fortsatt er like populær.
- Vi trodde at elektroniske kalendere skulle få et større inntog da de kom for vel 10 år siden. Det kan vel skyldes at det enda er forholdsvis dyrt for elektroniske planleggere.
Kan endre seg
Høybråten tror at dette vil endre seg når mobiltelefonene blir bedre og leveres med elektroniske planleggere.
Karin Larson er daglig leder ved Tanum på Karl Johan i Oslo. Hun forteller at det er mange som kjøper papirkalendere.
- Vi har ikke merket noen endringer i salget av tradisjonelle papirkalendere. Jeg tror de elektroniske kalenderene er mer som et supplement til papirkalenderen. Det er noe trygt og godt ved den gamle papirkalenderen, sier hun.
Klikk på linken i medieboksen over for å høre hele innslaget som var laget av Thor Henry Bjor og tilrettelagt for web av Per Kristian Johansen.
Norgesglasset NRK P1 - 07.01.04