Se bildene: Panserpikene i Paris
På bilmessen i Paris nå nylig, var det én ting som fanget publikums oppmerksomhet vel så mye som nye, tøffe bilmodeller: Det var kvinnelige modeller.
Panserpikene var populære i Paris. (Foto: Bjørnar Fjeldvær)
Utfordrende bekledning
Utfordrende kledd og i enda mer utfordrene positurer forsøkte de å tiltrekke seg oppmerksomheten fra messepublikummet.
- Og det klarte de, forteller producer i Autofil, Bjørnar Fjeldvær. Han mener det er de eldre, mannlige sjefene i bransjen som står bak denne typen markedsføring.
- Jeg ser for meg et knippe med 60-åringer som tror at lettkledde damer fortsatt selger bilene for dem.
- Men det ser jo ut til å virke?
- Ja, det gjør dessverre det.
Men ikke alle bilmerkene benytter seg av modeller med spreke kropper.
- Hos Mercedes for eksempel, finner du ikke damer. Det er spesielt de mindre populære og mindre spreke bilmerkene som benytter seg av dette.
Vaskepersonalet tørker av bilene etter at modellene har tatt på dem. (Foto: Bjørnar Fjeldvær)
- Jo, kjedeligere bilmodeller, desto frekkere damer. I Paris flokket mannfolkene seg rundt biler de sannsynligvis ellers aldri ville sett på, forteller Autofil-produceren.
Riper i lakken
Men det er ikke helt problemfritt med panserpiker for bilbransjen heller. For med disse svinsende rundt bilene, blir det bokstavelig talt fort riper i lakken. Mye fettflekker og fingermerker på bilene blir det også.
- Derfor hadde de leid inn eldre og ikke fullt så vakre kvinnfolk som gikk etter modellene med rengjøringsutstyr for å fjerne fingeravtrykk og lignende. Det så mildt sagt ikke bra ut.
Si din mening: Er panserpiker en uting, eller vil vi fortsatt ha dem?