- Vi synes det er litt trist at vi ikke klarer å få flere gjennombrudd i Sverige, forteller leder for Music Export Norway, Ingrid Dirdal.
Gyllen anledning
For mens norsk musikk er i ferd med å gjøre seg kjent i resten av verden (Les: Eksporten øker), sliter vi paradoksalt nok litt ekstra med våre nærmeste naboer.
Til neste år, 100 år etter unionsoppløsningen, skal trenden snus. Music Export Norway er eid av den norske musikkbransjen og har som mål å fremme norsk musikk i utlandet.
- Det har vært veldig mye oppmerksomhet rundt hundreårsmarkeringen. Derfor har krefter i norsk musikkbransje funnet ut at man bør utnytte anledningen til å få fokus på norsk musikk i Sverige, sier Dirdal.
Begynte med ABBA
Helt siden unionsoppløsningen i 1905 har svenskene vært heller lunkne til norsk musikk. Svensk musikk har på sin side solgt som hakka møkk i Norge siden ABBA startet eventyret for 30 år siden.
- Sverige fikk internasjonal suksess veldig tidlig, og etter den tid har de hatt øynene rettet mot London og New York, forklarer Dirdal.
Vil svenskene ha disse? Fotofikling: Per Kristian Johansen
"MTV Sweden"
Et av eksemplene er musikkvideokanalen MTVs nordiske alternativ, MTV Nordic, som er stasjonert i Stockholm. Noen mener navnet like godt kunne vært MTV Sweden. (Les: Diskriminerer norsk musikk)
På lista over TV-kanalens 20 mest spilte nordiske videoer i 2003, finner vi 9 svenske, 6 finske og 5 danske låter.
Ingen norske.
- Vi synes nok at det er litt frekt av dem å avvise våre artister når vi har tatt imot deres. Da blir man litt sånn småfornærma, sier Dirdal på spørsmål om vi har et slags lillebrorkompleks til våre naboer.
Skjermer sine egne
Samtidig påpeker hun at det ikke bare er norske artister som sliter med å nå fram i Sverige. Danske artister opplever noe av det samme.
- Svenskene har tradisjon for å passe godt på sine egne slik at det ikke er mye rom for andre skandinaviske artister på det svenske markedet.