- Det jeg ble litt sånn lattermild av under hele festivaluka, var alle disse norske journalistene som løp etter disse journalistene fra England, sier Marit Karlsen til Musikknytt i NRK P1.
- De tror visst at Øyafestivalen
PR-sjef for Øyafestivalen, Christian B. Østlie synes ikke kritikken fra Marit Karlsen er helt treffende. Foto: Erlend Aas / SCANPIX.
er ”the shopping window” i engelsk presse. Det fant jeg helt latterlig, fordi de hang rundt med disse journalistene. Men de var faktisk null interessert i mye av det som var på Øya. De så svært få band, og omtalte band de en gang ikke hadde sett.
Prøveprosjekt
- Men det er klart at denne reaksjonen henger sammen med alt det som har foregått i de siste årene med Röyksopp sin suksess i utlandet. Og hver gang vi får en anmeldelse av et norsk band i et utenlandsk blad, sender man ut pressemelding. Men hvor mye en sånn anmeldelse betyr i et blad, er en mye mer morsom diskusjon, sier Karlsen.
- Vår satsing på internasjonale gjester og de som kom til oss, var i år et prøveprosjekt. Og det fungerte veldig bra. Vi fikk mange folk på relativt kort varsel for en billig penge. Og det kommer vi til å se resultater av. Neste år skal vi satse enda bedre på dette prosjektet, sier Christian Østlie, pressesjef for Øyafestivalen.
- Hvor viktig tror du det er at utenlandske journalister kommer til Norge på en sånn type festival?
- Jeg tror det er veldig viktig at vi satser på dem. Øyafestivalen ble trukket fram flere ganger i en paneldebatt på POPkomm, som et utstillingsvindu for norsk musikk. Det var av en journalist fra det største musikkprogrammet i Tyskland.
- Vi kan alltid bli bedre. Det kan jeg også gjerne si, men jeg synes ikke kritikken er helt treffende. Poenget er at Marit Karlsen har snakket med 1 av 20-30 journalister. Så hun kan kanskje gjøre litt bedre research selv også, mener Østlie.