NRK Meny
Normal

Over 40 aktører følger med når du leser nettaviser

Datatilsynet mener det er alvorlig og varsler kontroll av norske mediehus. – Bare positivt, sier både Dagbladet og informasjonssamlerne i Cxense.

Mobile enheter

STOREBROR: En rekke selskaper tjener seg rike på å samle informasjon om hva du trykker på når du leser nettaviser. Foreløpig vet Datatilsynet lite om hva informasjonen blir brukt til.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Datatilsynet har kartlagt forsidene til seks norske nettaviser, og funnet ut at det i snitt er 43 ulike aktører som samler inn informasjon om hva du driver med på internett.

Det kommer fram i en ny rapport Datatilsynet legger fram i dag.

Avisene som er undersøkt er Aftenposten, Dagbladet, Nettavisen, Adresseavisen, Dagsavisen og Drammens Tidende.

– Det er stort problem at ikke bare ett, men mange selskaper, vet veldig mye om oss. Særlig når det er selskaper som vi ikke vet noen ting om. Det er en ubalanse i kunnskapsforholdene, sier administrerende direktør Bjørn Erik Thon.

Vil ha kontroller av norske nettaviser

Når du er på et nettsted legger du igjen informasjon i en såkalt informasjonskapsel. Den fanger opp hvem du er, og hva slags preferanser du har når du bruker nettet. Ved hjelp av denne informasjonen kan reklamen du ser på nettet skreddersys til akkurat deg.

Men med så mange aktører, og lite kontroll på hvordan informasjonen blir brukt, mener Datatilsynet det er på tide å slå en liten alarm.

Nå vil de føre kontroll med norske mediehus.

– Jeg sier ikke at norske nettsteder bryter regelverket i stort monn, men samtidig har det utviklet seg et marked hvor det er vi brukere som er varen og opplysningene våre som er valutaen. Da er det også viktig at vi som datatilsyn ser på hvordan dette markedet fungerer, sier Thon.

Dagbladet: – Bra for hele bransjen

Per Brikt Olsen

POSITIV: Kommersiell direktør i Aller Media og Dagbladet, Per Brikt Olsen, ser ingen problemer med at Datatilsynet nå vil føre kontroll av norske nettaviser.

Foto: Aller Media

Det skremmer ikke Aller-konsernet, som blant annet eier Dagbladet.no.

– Det at Datatilsynet kommer på banen og viser interesse for dette er bra for hele bransjen, sier kommersiell direktør i Aller Media og Dagbladet, Per Brikt Olsen.

Selv om han ikke har full kontroll på alle som henter informasjon fra nettavisen, og hvordan dette blir brukt, mener han brukerne bør kunne føle seg trygge.

– Vi har en veldig klar datapolicy om åpenhet og transparens på denne typen ting, sier Olsen.

Wall Street Journal og The Guardian på kundelisten

Ståle Bjørnstad

ENDA MER POSITIV: Direktør i Cxense sier han vil forbrukerne skal få mer informasjon om hva informasjonen deres blir brukt til.

Foto: Cxense

Én av aktørene som samler denne informasjonen er selskapet Cxense.

De har flere norske nettaviser som kunder, i tillegg til store internasjonale aviser som Wall Street Journal, El Pais, The Atlantic og The Guardian.

Administrerende direktør Ståle Bjørnstad er positiv til at Datatilsynet varsler mer kontroll. Han mener alle parter er tjente med mer innsyn.

– Vi er veldig opptatte av transparens i dette markedet. Det vil si at man må få vite hva hver enkelt aktør gjør og hvordan de benytter disse dataene. Vi tror at bedre overvåkning fra Datatilsynet er veldig viktig, sånn at forbrukerne får vite mer om hvor dataene deres ender opp, sier Bjørnstad.

Torgeir Waterhouse i IKT Norge minner om at bruken av informasjonskapsler er et samspill mellom mediehusene og leserne, og at det å legge igjen brukerinformasjon via dem, øker verdien av å ha en leser – noe som gjør at mediehusene tjener mer penger.

Også NRK bruker informasjonskapsler

NRK.no bruker informasjonskapsler fra eksterne firmaer til å lage statistikk om brukernes vaner, men har som mål å ikke utlevere informasjon om brukerne til såkalte tredjeparter, sier Trond Johansen, som er produkteier for personalisering i NRK.

– Vi legger ikke opp til at tredjeparter kan bruke informasjon som kan utnyttes kommersielt, sier Johansen.

NRK har blant annet fjernet Facebooks like-knapper fra sine artikler, fordi disse lot Facebook spore brukernes atferd på sidene. Det er imidlertid vanskelig å gardere seg helt mot sporing.

– Hvis vi for eksempel bygger inn en Youtube-video i en artikkel på våre sider, vil Google fange opp når brukerne starter videoen, og vil se hvilken side det ble gjort fra, sier han.

Kulturstrøm