Tirsdag annonserte News Corporation at nettutgaven av avisene The Times og Sunday Times hadde oppnådd 105 000 betalende kunder siden de la om til en betalt modell i sommer.
Bare to uker etter omleggingen i juli hadde to tredeler av leserne til de to nettavisene forsvunnet. Ifølge New York Times forventet News Corporation en leserflukt.
Selskapet hadde forberedt seg på å at besøkstallene ville falle med rundt 90 prosent når leserne plutselig måtte betale for seg. I dag ser de seg godt fornøyd med å ikke ha mistet "mer" enn 42 prosent.
- Les:
- Les:
– Villige til å betale
Rupert Murdoch, eier av selskapet News Corporation, har vært en av de aller første til å gå vekk fra den generelle oppfatningen av nettaviser som et gratistilbud.
Da det ble innført betalingsmurer på The Times og Sunday Times i sommer var dette første gang modellen ble prøvd ut på store aviser med generelle nyheter og en bred publikumskare.
Murdoch har allerede hatt en viss suksess med å ta betalt for tilgang til The Wall Street Journal og tabloidavisen News of the World.
Ifølge New York Times mener Rebekah Brooks, talskvinne for News Corporations avdeling i London, at flere aviser burde ta betalt for sitt digitale innhold.
– Disse tallene viser veldig tydelig at en stor mengde mennesker er villige til å betale for kvalitetsjournalistikk i digitale formater, sier hun.
Til tross for at nettavisene har mistet et betydelig antall lesere hevder News Corporation at de drar utbytte av omleggingen fordi de nå satser på mer fokuserte annonser, og får i tillegg inntekter fra abonnentene.
Betaler for spesialisert innhold
Det har lenge vært en rådende oppfatning blant medieanalytikere at det vil være vanskelig å overtale nettbrukere til å betale for nettavisene.
På det internasjonale markedet kan det imidlertid se ut som at trenden er i ferd med å snu.
I tillegg til The Times og Sunday Times sier The Financial Times at de har oppnådd 189 000 betalende kunder siden de la om til betalte tjenester, og New York Times har varslet at de planlegger å legge om i løpet av 2011.
På den annen side er det lite som tyder på at trenden vil spre seg til Norge med det første.
Kristine Löwe i Norwegian Online News Assosiation tror ikke denne typen betalingstjenester vil få særlig gjennomslag i Norge.
– Jeg har vanskelig for å tro at nettavisene vil begynne å ta betalt for generelle nyheter, sier hun til NRK.
Löwe er mer åpen for at det vil bli mer av betalte tjenester som tilbyr spesialisert innhold på nett.
– Vi har allerede sett at nettavisene utvikler spesialiserte tjenester for for eksempel iPad og lesebrett, og dette tror jeg vi vil få mer av, sier hun.
Vil ikke lukke VG Nett
VG Nett har tidligere hintet frempå at de ønsker å legge om til betalte tjenester på nett.
Men ifølge ansvarlig redaktør, Espen Egil Hansen, har heller ikke de intensjoner om å ta betalt for tilgang til de vanlige nettsidene.
– Vi ønsker ikke å lukke VG Nett, men vi jobber med å tilby andre redaksjonelle tilbud som vil komme på toppen av de vanlige sidene, sier Hansen til NRK.
Hansen mener The Times eksperiment er interessant, men presiserer at de hadde et annet utgangspunkt enn VG Nett.
– På VG Nett tjener vi gode penger på annonsører, noe jeg forstod The Times hadde problemer med. I dag har vi omtrent en halv million lesere daglig. Hvis vi lukker nettsidene våre og sitter igjen med kanskje 50 000 betalende kunder vil dette gjøre oss mindre attraktive for annonsører, og journalistikken vil miste sin gjennomslagskraft, sier han.
– Vi jobber med å utvikle betalte tjenester, men det er vanskelig så lenge andre aktører, som NRK med lisenspengene i ryggen, kan tilby det samme gratis, sier Hansen.