Dre og Big Boi begynte på samme skole i East Point i Atlanta i 1989. De skoleleie og hip hop-interesserte 10. klassingene hadde begge De La Soul og A Tribe Called Quest som sine favorittband. I huset til Big Bois tante begynte de å rappe sammen.
Skobutikk
Vennene prøvde seg som biltyver og narkolangere før de fant seg jobb i skobutikk. Big Boi fikk ikke forlate jobben da gruppa deres 2 Shades Deep skulle debutere på kabel-tv. Isteden ble Dres barneskole-kompis Cee-Lo med på den minnerike opptredenen.
Cee-Lo bodde rett ved Big Bois tante. Sammen laget de låter på primitivt og kreativt vis med å spille inn loops og beats på kassettspiller. Dre og Big Boi øvde daglig med å veksle rim fram og tilbake.
Produsentene Rico Wade og Ray Murray i produsent-crew’et Organized Noize hadde behov for to dyktige rappere etter et mislykket prosjekt. Wade jobbet i en hårpleie-forretning i nærheten og et møte ble avtalt.
Til Dungeon
På instrumental-utgaven av A Tribe Called Quests ”Scenario” imponerte tenåringene stort med sine veksel-rim. Den stille Dre og brautende Big Boi ble invitert til Dungeon, Wade sin huleaktige kjeller og studio.
Dungeon ble guttas nye hjem. Sammen med 10-15 andre jobbet de i studioet, delte mat og røyk. Nettene ble også tilbragt der, sovende på gulvet med sammenrullede tepper til senger. Foreldrenes fortvilelse hjalp ikke mot duoens dedikasjon.
TLC
Mot slutten av 1992 kom OutKasts første opptreden på plate. Via sin manager Pebbles hadde TLC-medlem T-Boz tidligere introdusert Organized Noize til det fremadstormende plateselskapet LaFace.
Deler av jentetrioens debut-album ble innspilt i Atlanta og da Organized Noize gjorde en remix av ”What About Your Friends” fikk OutKast bidra.
Kenneth ”Babyface” Edmonds andre halvdel av LaFace var hans mangeårige medmusiker, låtskriver- og produsent-partner Antonio ”L.A.” Reid. Reid var sjef for talentspeiding og ble kjent med Organized Noize via sin kone Pebbles.
LaFace
Organized Noize hjalp OutKast til en opptreden på kontoret til LaFace. Reid reagerte med å invitere dem til å gjøre en showcase, men sa etterpå til Rico Wade at han ikke likte duoen.
Dre ville gi seg med musikken, men Big Boi overbeviste vennen om at de måtte stå på videre. OutKast forsatte og ble gjenstand for oppmerksomhet. En showcase for gigant-selskapet Polygram førte til at Reid og LaFace igjen fattet interesse.
Reid tilbød OutKast å gjøre en låt til LaFace sitt julealbum i 1993.
En annerledes julelåt
Singelen ”Player’s Ball” ble 18-åringene Dre og Big Boi sitt gjennombrudd. Låta var inspirert av Curtis Mayfields mesterverk ”Superfly” fra 1971. Det gjenspeilet seg i den sosialrealistiske teksten, den groovey beat’en med gitar signert produsent Ray Murray og fistel-refrenget sunget av Sleepy Brown.
23-åringen Sean Combs (aka Puffy, Puff Daddy, P.Diddy) hadde allerede mange jern i ilden som talentspeider og produsent. Blant annet var han ansvarlig for å finne ”freshe” artister for LaFace sitt moderselskap Arista. Combs la sin elsk på låta og insisterte på å regissere videoen.
Puff Daddy
Combs fløy Big Boi og Dre til universitet han gikk på i Washington DC hvor de varmet opp på en konsert for en annen artist den driftige Combs jobbet med; Biggie Smalls, senere kjent som The Notorious B.I.G.
Våren 1994 lå ”Player’s Ball” på toppen av Billboards rap-liste i seks uker og sikret duoen sin første gullplate. Videoen, som Combs og Wade regisserte sammen, var en hit. L.A. Reid bestemte seg for at OutKast måtte spille inn et helt album for LaFace.
Fram for Sørstatene
”Southernplayalisticadillacmuzik” kom i butikkene allerede i april 1994. Albumet var et Dungeon-produkt, produsert og spilt av Organized Noize, med vokale bidrag fra Cee-Lo, Goodie Mob og Society of Soul.
Utgivelsen åpnet det amerikanske hip hop-kontinentet, som tidligere hadde en østkyst- og en vestkyst-scene, til å innbefatte en sørstats-scene. Debutens høyeste listeplassering var en 20. plass (nr. 3 på rap-lista) og solgte til platina-status (1.000.000) i USA.
Årets gruppe
Hip Hop-magasinet The Source kåret OutKast til årets nye rap gruppe i 1995.
Dre tok utviklingen seriøst. Han sluttet med alle former for rusmidler og brukte andre sider av seg selv i musikken.
Til duoens andre album ”ATLiens” i august 1996 produserte han fem låter, blant annet singelen ”Elevators (Me & You)” som toppet rap-listene.
Organized Noize stod for resten av produksjonene på albumet som solgte til dobbel-platina (2.000.000) og lå på 2. plass på Billboard-lista.
Tidlig i 1997 avsluttet Organized Noize og LaFace sitt samarbeid, men både OutKast og Goodie Mob beholdt sine platekontrakter. Organized Noize fikk nytt studio, hus og penger fra sin nye samarbeidspartner Interscope.
Vannmannen & Tvillingen
Til OutKasts tredje album var Organized Noize produksjonsbidrag redusert til fire låter, resten var signert OutKast og deres faste DJ, David ”MR DJ” Sheats. ”Aquemini” kom i september 1998 og ble en ny suksses blant publikum og kritikere.
Albumtittelen spilte på stjernetegnene til Vannmannen Big Boi (Aquarius) og Tvillingen Dre (Gemini). Rollene på platen fulgte stjernetegnenes kjennetegn, Dre den kreative og verbale (Poet) og Big Boi den uavhengige (Player).
OutKast hentet inspirasjon fra 70-tallets P-funk og genrens innovatør, George Clinton, medvirket. I takt med OutKasts økende popularitet inneholdt bidragslisten flere store navn.
P-funk
Raekwon (Wu-Tang Clan) rappet på "Skew it On The Bar-B" der Dre for første gang stilte i fullt P-funk kostyme med fjærdrakt og parykk på videoen. Erykah Badu, Dres kjæreste og mor til hans sønn, sang med Cee-Lo på et låt og Goodie Mob medvirket som vanlig.
Igjen solgte gruppa til dobbel-platina i USA (2.000.000) og oppnådde en 2. plass på Billboard-lista. OutKast ble saksøkt for ”Rosa Parks” av den 82 år gamle borgerrettighetspioneeren for misbruk av hennes navn. Saken ble frafalt og singelen ble Grammy-nominert.
”Aquemini” fikk fem mikrofoner og topp score av The Source, noe som kun en håndfull plater var belønnet med.
Eget studio
Den falmede soul-stjernen Bobby Brown var i dype personlige problemer med rus og skattemyndigheter. Han eide studioet i Atlanta som OutKast hadde brukt under alle sine plateinnspillinger.
Brown ville helst selge Bosstown Studios til OutKast, som var villige kjøpere og navnga det Stankonia Recording. Samtidig opprettet Dre, Big Boi og MR DJ produksjons-teamet Earthtone III før sin neste plate.
Klassiker
I oktober 2000 kom OutKast med albumet ”Stankonia”. Like vellykket som utforskende og ambisiøst, oppnådde settet klassiker-status umiddelbart. I OutKasts sedvane overgikk produksjon og framføring forgjengerne. Organized Noize var bak to produksjoner, resten var Earthtone IIIs verk i sitt nye studio.
Albumet solgte til trippel-platina i USA (3.000.000). Den eneste store hit’en var ”Ms Jackson” som til gjengjeld havnet på 1. plass på hit-lister over hele verden. Videoen snurret på alle mulig tv-kanaler og OutKast ble et kjent navn også utenfor hip hop-kretser.
Dungeon-familien samlet
Mens suksessen stormet rundt OutKast samlet hele Dungeon-familien seg i 2001 for å lage et album. ”Even In Darkness” var et sterkt funk/hip hop-manifest fra kjelleren i Atlanta, men havnet i bakevjen til plateselskapet Aristas andre store utgivelse i november 2001. Samleplaten ”Big Boi & Dre present … OutKast” inneholdt tre nye og 12 gamle låter.
OutKast-singelen ”The Whole World” med Killer Mike skviset Dungeon Family-singelen ”Trans DF Express” fra radiostasjonenes spillelister, plateselskapets reklamekampanjer favoriserte OutKast og de største Dungeon-artistene fikk mer betalt.
OutKast vant Grammy for ”Ms Jackson” og ”Stankonia” og fikk en haug andre priser og nominasjoner i 2002. Da den gjeveste prisen ble tildelt, BET (Black Entertainment Television) sin pris for beste band, var kun Big Boi tilstede. Dre besøkte Khujo (fra Goodie Mob og Dungeon-familien) som var på sykehus etter en alvorlig bilulykke. Big Boi dedikerte prisen til Khujo til stor jubel.
Nye veier
Etter ”Stankonia” begynte Andre3000 (Dres nye artistnavn) og Big Boi på sine solo-prosjekt og et nytt OutKast-album.
Andre3000 flyttet til California og Earthtone III ble oppløst. I løpet av innspillings-prosessen bestemte de seg i samråd med plateselskapet at et nytt OutKast-album ville være det smarteste.
Løsningen ble ”Speakerboxxx/The Love Below” fra september 2003 der henholdsvis Big Boi og Andre3000 gjorde hver sin skive til et dobbelt OutKast-album.
Spennvidden på utgivelsen var større enn noen gang tidligere. Big Boi tok hip hop/funk-gaten videre med gamle og nye sørstats-rappere og den abdiserende kongen av New York, Jay-Z, som gjester.
Andre3000 sang oftere enn han rappet og tøyde musikkbegrep som Prince i sine velmaktsdager. Blant annet i en duett med den unge jazz-stjernen Norah Jones.
Historisk
I debut-uken fikk OutKast sin første topp-plassering på den amerikanske album-listen. Singelen ”Hey Ya!” med Andre3000 i alle roller, også i videoen, ble historisk ettersom den solgte mer som nett-fil enn fysisk CD i løpet av en uke i USA.
Norske platekjøpere var imidlertid først i verden med å handle den på vanlig vis helt til topps på hit-listene.
Ved utgangen av 2003 toppet OutKast Billboard-listen og settet hadde solgt til seks-dobbel platina (3.000.000 for dobbel-plate) i USA.
OutKast
Andre Lauren Benjamin ”Dre” f. 27. mai 1975 i Atlanta.
Antwan Andre Patton "Big Boi” f. 1. februar 1975 i Savannah.
Album
Southernplayalisticadillacmuzik (LaFace 1994)
ATLiens (LaFace 1996)
Aquemini (LaFace 1998)
Stankonia (LaFace 2000)
Big Boi & Dre Present … OutKast (LaFace 2001)
Speakerboxxx/The Love Below (LaFace 2003)