Turistinformasjonen i Oslo får 80 av 100 poeng i vår test av turistkontorer i 15 norske sommerbyer. Oslo utmerker seg spesielt med en svært bra epost-service. Vi får lynraske, gode og riktige svar på alle mailene vi sendte - enten de er på tysk, norsk, spansk eller fransk.
- På epost skal man få svar på dagen, og vi behersker
totalt 14 språk, forteller Katrine Mosfjeld, som er driftssjef for turistinformasjonen i Oslo. Også nettsidene til Oslo er gode. I vår test er det bare Lillehammer som er bedre. I Oslo finner vi svar på det meste.
Alt innen tre klikk
- Målet vårt er at alt skal finnes innen tre klikk, sier turistsjef Tor Sannerud.
Service: Christian P. Rafn på turistinformasjonen ved rådhuset gir to amerikanske turister god hjelp om Oslo
I Oslo takler de greit telefonhenvendelser på flere språk, men det største minuset ved Oslo er åpningstidene på telefonen. Du får nemlig svar bare innenfor vanlig kontortid!
- Det er ikke til å tro, sa en av våre reseachere, da hun en lørdag formiddag ringte på engelsk - for å få hjelp til å finne legevakt i Oslo.
Vi fikk også ganske dårlig hjelp da vi oppsøkte turistinformasjonen på Oslo S. Den tydeligvis ferske og uerfarne medarbeideren rotet veldig med å hjelpe oss. Hun greide eksempelvis ikke å gi oss en grei veibeskrivelse til Bogstad, som er Oslos største campingplass.
Men vi fikk med oss flere gode kart, og kunne nok lett funnet frem selv. Og totalt sett er altså Oslo best i test, et godt hestehode foran Trondheim.
- For oss er det viktig å være best i Norge. For et par år siden vant vi en lignende test av turistkontorene i de nordiske hovedstedene. Men det hjelper ikke dersom vi ikke er best også i Norge, sier Katrine Mosfjeld.