"Se i nåde" er en forrykende slektskrønike som trekker en tråd rett fra bondegården der ballongflyveren René-Arnaud Rollier lander til Andrea Lindheim Claussens innestengte liv i bestemors leilighet på St. Hanshaugen i Oslo.
Også i sin forrige bok, "Brødrene Henriksen" lot Cecilie Enger en ballongferd få en avgjørende berydning for handlingen. Hva er det med Enger og ballonger?
Fascinert av ballonger
- Jeg har aldri vært i noen ballong, men jeg er nok fascinert av at en ballong er luftig og konkret og at vi ikke helt vet hvor vi lander. Dessuten er en ballong full av symboler, sier Cecilie Enger.
Men hvordan fikk du kjennskap til den faktiske historien om franskmennene?
- Jeg var sammen med faren min på fjellet for etpar år siden, og da sa han at han følte seg som de to bortkomne franskmennene på Lifjell. Hva var det med dem, spurte jeg, og da fortalte han at det var noe med noen franskmenn som landet i Norge i 1870, da preusserne beleiret Paris. Så begynte jeg å undersøke litt, og leste avis-artikler fra den tiden. I virkeligheten var det to i ballongen, jeg har diktet til en tredjemann. Franskmennene ble super-kjendiser i Norge, alle avisene var fulle av stoff om dem. Det var stor interesse for utlendingene som hadde foretatt den første luftferden over Norge.
Etterlater seg barn
Din oppdiktede René-Artaud Rollier blir forpleid der han lander, og det får konsekvenser ni måneder senere?
- Ja, det gjør det. Jeg synes det har vært spennende å tenke at mange slektsledd har sine historier som er dramatiske eller omveltende historier i nåtid, men som ofte blir redusert til bare en setning når de er i fortid. "Det var han med den halte gangen", kan vi si, eller "det var han onde", eller "han humoristiske".
Jeg har villet lage en vev av menneskeskjebner, la fortidens figurer komme til orde, og prøve å forklare hvorfor de ble slik de ble. Hva var det som gjorde at historien for eksempel beskrev noen som "ond"? spør Cecilie Enger.
Hvem er ond?
I romanen munner alt ut i Andrea. Hun er oversetter, hun stammer, er ganske folkesky og bor i bestemors gamle leilighet på St. Hanshaugen. Hun har ikke så mye eget liv?
- Hun er ikke direkte misfornøyd med det livet hun har. Men hun er vokst opp med at "det du kommer fra, det er ikke så bra". Hennes mor igjen har gjort alt hun kunne for å vise at hun ikke er som sin bestefar. For det var ham de karakteriserte som "ond".
I Frankrike blir navnet Rollier et skjellsord, som Quisling ble et skjellsord i Norge. Han ble en torturist i revolusjonens tjeneste. Han drepte blant andre to prester og erkebiskopen i Paris.
- Når Rollier selv kommer til orde, da tenker jeg at det er lettere for oss å forstå hva som var hans beveggrunner. Da han ble bedt om å foreta ballongferden, måtte han forlate sin kone og to små barn. I Paris var det hungersnød under den preussiske beleiringen, og da han kom tilbake, var konen og ett av barna døde.
Jeg håper jeg har greid å gi en slags forklaring på hva det er som gjør at noen får voldsomme følelser som de vil ha utløp for, sier Enger.
Fra et intervju i Kulturbeitet, NRK P2
Hør hele intervjuet ved å klikke på lydlenken til høyre