Omstridte scener stopper film

Hollywood har utsatt verdenspremieren på filmatiseringen av romanen Drageløperen.

Drageløperen
Foto: Phil Bray/Paramount Classics

De tre afghanske skoleguttene som spiller hovedrollene, mener deres liv er truet hvis alle scenene vises i hjemlandet Afghanistan. Dette gjelder spesielt filmens voldtektsscene.

Filmselskapet vurderer nå å flytte de tre guttene ut av Afghanistan.

Helomvending

Produsent Rebecca Yeldham avviste til BBC i september at voldtektsscenene ville få noen konsekvenser for skuespillerne. Den gang gikk barnas foreldre ut og fortalte at de fryktet for sitt liv på grunn av filmens scener.

- Vi arbeider med og har fått rådgivning fra ulike organisasjoner. Det er ikke vår oppfatning at barnas liv er i fare, sa Yeldham da.

Torsdag kom beskjeden om at premieren utsettes.

Spenninger i samfunnet

 

Hvorvidt skuespillernes liv virkelig er i fare, er vanskelig å vurdere, mener Kristian Berg Harpviken ved fredsforskningsinstituttet PRIO.

- Den type ting er alltid veldig vanskelig å vurdere, men når de selv sier det så er det umulig for filmskaperne å ikke ta dette på alvoret, sier han.

- Hva er det som er så kontroversielt med denne filmen?

- Det er to ting. Det er at barneskuespillerne og deres familier føler seg truet på grunn av denne voldtektsscenen. Den er sikkert nokså indirekte beskrevet, men dette er et veldig sensitivt tema i den afghanske offentligheten, i følge Berg Harpviken.

I tillegg spiller selve filmens grunnplot på spenningen mellom de etniske gruppene hazara som er i minoritet, og pashtun, som har vært best representert innenfor Taliban.

- Filmen setter nok navn på spenninger som ligger ulmende samfunnet, så kan man mene at det er sunt eller uheldig, sier Berg Harpviken.

På 1990-tallet vokste det fram sterke spenninger, som i følge Berg Harpviken fortsatt er veldig tydelig tilstede i dagens Afghanistan.

Hollywood-produksjon

Han mener det er vanskelig å si hvem som står bak truslene.

- Vi vet jo for eksempel fortsatt ikke hvem som stod bak opprøret i kjølvannet av Muhammed-karikaturene i februar i fjor.

Han foreslår at for eksempel konservative, religiøse krefter eller politiske entreprenører som vil skape en misstemning og vise misnøye med det internasjonale samfunnet kan stå bak.

- Det er klart at en Hollywood-film som dette, er noe folk kan reagere ganske sterkt på, sier han.

Naive

Berg Harpviken synes at filmskapet har vært naive.

- De burde på et tidligere tidspunkt sett at her tok man i ting som var vanskelig å ta i. Blant annet lyktes de ikke å rekruttere skuespillere fra afghanske eksilmiljø.

Han tror ikke at dette er familienes forsøk på å skvise filmselskapet for penger.

- Det er klart at det ene utelukker ikke det andre, men min allmenne vurdering er at dette kan representere en alvorlig sikkerhetsrisiko for dem det gjelder, sier Kristian Berg Harpviken ved PRIO.

Filmen Drageløperen bygger på boken med samme navn. Boken var debutromanen til Khaled Hosseini, som siden også har gitt ut Tusen strålende soler.

Kulturstrøm

  • Kvinnelig forfatter var tre menn

    Fredag kveld mottok forfatter Carmen Mola en litteraturpris i sitt hjemland, Spania. Men da Mola kom for å motta prisen, var det ikke én kvinne, men tre menn, som entret scenen. Jorge Díaz, Agustín Martínez og Antonio Mercero har nemlig skrevet alle bøkene under et kvinnelig pseudonym.

    Prisen var på én million euro, og ble tildelt forfatteren for hennes spennende krimbøker, ofte med en sterk kvinnelig hovedrolle. De tre forfatterne bak bøkene sa under utdelingen at de ikke la så mye vekt på at de brukte et kvinnelig pseudonym, skriver Washington Post.

    Forfattertrioen Jorge Díaz, Agustín Martínez og Antonio Mercero  skriver under navnet Carmen Mola.
    Foto: JOSEP LAGO / AFP
  • TV-spesial med Adele hos Oprah

    Den britiske superstjernen Adele får et eget to timers TV-program på amerikanske CBS i forkant av sitt nye album «30», som lanseres i midten av november. Programmet vil bestå av en konsert med de nye låtene, samt et intervju med Oprah Winfrey, skriver Variety.