Hopp til innhold

Rasisme-anklager mot bilde av Melgaard-stol

Et bilde av en kvinne på en Bjarne Melgaard-stol laget av en svart mannekeng blir kalt rasistisk i bloggosfæren.

Dasha Zhukova og Bjarne Melgaard

Dette bildet fra den russiske nettsiden Buro 24/7 av motebladet Garages redaktør Daria Zjukova hvilende på Bjarne Melgaards (til høyre) stol har satt sinnene i kok på nettet.

Foto: Buro 24-7 / Berit Roald / Faksimile / NTB Scanpix

Etter at den russiske sosietetskvinnen, moteredaktøren og kunstsamleren Daria «Dasha» Zjukova lot seg avbilde i den særegne stolen kokte det på blogger og sosiale medier.

Bildet av henne ble nemlig publisert 20. januar. I år var dette Martin Luther King Day – en offentlig høytidsdag i USA til minne om borgerrettighetsforkjemperen.

– Dette er utrolig rasistisk, tvitret organisasjonen Organizing for Women's Liberation.

– Budskapet er den hvite rases overlegenhet, fortalt på et tilsynelatende rolig, men samtidig åpenbart fornedrende vis, skrev Claire Sulmers, redaktøren av motebloggen FashionBombDaily.

– Selv i den makabre motefotobransjen klarer dette kvalmende rasistiske bildet å stikke seg fram. Det er attpåtil publisert på Martin Luther Kings dag, tvitret den britiske historikeren Axel von Tunzelmann.

– Patetisk sjokkforsøk

Mona Pahle Bjerke

– Et direkte bilde av undertrykkelse uten kritiske elementer, sier kunstkritiker Mona Pahle Bjerke, som synes Bjarne Melgaards verk ikke lykkes med å fortelle noe viktig.

Foto: Miriam Fosstvedt

Stolen er et arbeid av den norske samtidskunstneren Bjarne Melgaard.

Den er en referanse til et kjent verk fra kunsthistorien: stolen «Chair» av den britiske popkunsteren Allen Jones.

Jones' stol er som Melgaards – med den forskjellen at kvinnen hvis lår puta hviler på er hvit.

NRKs kunstkritiker Mona Pahle Bjerke mener både bildet og Melgaards kunstverk er mislykket.

– Dette er en rått provoserende sak; det er et direkte bilde av undertrykkelse uten noe kritisk element som rettferdiggjør det. Jeg synes dette er smakløst og uspennende. Allen Jones' stol er provoserende, men den oppleves mer som en kritisk og humoristisk kommentar til den tradisjonelle kvinnerollen. Her ser jeg ikke at verket har noe viktig å si oss, sier hun.

– Vi vet at den hvite rase har vært undertrykkere og afrikanere har vært et marginalisert folkeslag. Dette fremstår bare som et patetisk forsøk på å sjokkere og dermed skaffe seg oppmerksomhet, legger kunstkritikeren til.

NRK.no har ennå ikke klart å komme i kontakt med Bjarne Melgaard.

Saken fortsetter under bildet.

Allen Jones: Chair

Allen Jones: «Chair» (1969). Bjarne Melgaards stol er en pastisj over dette verket.

Foto: tate.org.uk / Allen Jones/Tate

Legger seg paddeflate

Bildet ble publisert på den russiske nettsiden Buro 24/7 mandag i forbindelse med et intervju med Daria Zjukova. Nettsiden har nå beskåret vekk nederste del av bildet til saken.

Abramovich og Zhukova

32 år gamle Daria «Dasha» Zjukova er en rik kvinne etter å ha vært sammen med oljemilliardær og Chelsea-eier Roman Abramovitsj i en årrekke. Sammen har de to barn. Hun er også redaktør for det britiske kunstmagasinet Garage.

Foto: NATALIA KOLESNIKOVA / Afp

Etter å ha sett mottakelsen bildet fikk har Zjukova, som også er kjæresten til oljemilliardær og Chelsea-eier Roman Abramovitsj, beklaget poseringen.

– Bildet tok Melgaards stol ut av sin sammenheng. Den er ett av mange kunstverk som gjentolker historiske verk av Allen Jones som en kommentar på kjønn- og rasespørsmål. Det er beklagelig at fotoserien sammenfalt i tid med markeringen av dr. Martin Luther King, sier hun ifølge nettstedet StyleIte.

Reaksjonene har også fått redaktøren av Buro 24/7 til å legge seg langflat.

– Vi ønsket aldri å såre noen. Vi er mot rasisme, kjønnsdiskriminering og alt som bryter med grunnleggende menneskerettigheter, skriver nettsidens redaktør Miroslava Duma i en beklagelse på Instagram.

– Rasisme med seksuell undertone

Antirasistisk senter her hjemme er glad for at de ansvarlige beklaget publiseringen og fjernet bildet etter å ha sett reaksjonene.

Thomas Prestø

– Stolen kan tematisere rasisme med seksuell undertone, sier Thomas Prestø, Antirasistisk senters rådgiver om opplevd rasisme.

Foto: Fredrik Buer / NRK

– Samtidig som at ryggmargsrefleksene sviktet har de i det minste en bedre evne til etterpåklokskap, sier Thomas Prestø, senterets rådgiver om opplevd rasisme.

Prestø mener Melgaards stol kan være interessant som kunstverk, avhengig av hvordan man tolker den.

– Mange med afrikansk bakgrunn som vi har intervjuet i Norge forteller at flere rasistiske kommentarer de møter har en seksuell undertone. Skulpturen kan oppfattes som en tematisering av dette. Man kan også mene at skulpturen er interessant fordi svarte kvinner har overtatt de undertrykte posisjonene som hvite kvinner hadde før likestillingen, sier han.

Hva synes du om Melgaards kunst? Si din mening i kommentarfeltet!

Se Bjarne Melgaard i intervju med NRK-programmet «Nasjonalgalleriet» i 2011:

Video 8641ac67-56d0-4956-b134-213d65a21bde.jpg

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober