Forbrukerombudet lei av Facebook-reklame

Forbrukerombud Gry Nergård er i stadig kamp mot «useriøse og aggressive» reklamer på Facebook. Nettstedet selv oppfordrer forbrukerne til å ta ansvar for egen sikkerhet.

Facebook-reklame

Facebook har det siste året snudd et tap på 157 millioner dollar til 333 millioner i pluss, på grunn av økende reklamebruk. Men verdens største sosiale nettverk har også klart å irritere på seg mange av brukerne. En av dem er Forbrukerombud Gry Nergård.

Foto: Skjermdump

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård har vært i kamp med Facebook i lengre tid, om reklamer hun mener ofte er aggressive og useriøse.

Foto: C. F. WESENBERG / Forbrukerombudet

– Lån penger her! Opp til 360 000 kroner uten sikkerhet!

– Smelt bort magefettet! – Jeg gikk ned 14 kilo på fire uker!

– Er du fortsatt singel? Møt din drømmejente online nå!

De fleste vil ta denne type reklamer på Facebook med en klype salt, men det er likevel mange som biter på.

Disse annonsene, «spesialtilpasset for nettopp deg», har forbrukerombud Gry Nergård sett seg mektig lei på.

– Jeg får veldig mye klesreklamer. En gang opplevde jeg å ha fem Nike-reklamer på rad i feeden min, sier Gry Nergård til NRK.no.

  • Hva synes du om reklame på Facebook? Si din mening i kommentarfeltet!

Aggressiv reklame

Det som skiller Nergård fra Ola nordmann, er at hun får inn alle klagene fra det norske folk, og dermed vet hvor mange useriøse aktører det finnes på verdens største sosiale nettverk.

– Vi får mange klager som omhandler useriøs og aggressiv reklame på Facebook. De vi får flest av, er klager på falske merkeklær, sier forbrukerombudet.

Det er ikke første gang Nergård går i strupen på Facebook. Allerede i desember i fjor sendte Forbrukerombudet et brev til Facebook, der hun ba dem ta ansvar for reklamene som blir promotert på nettsiden.

Nergård sier til NRK.no at hun har hatt mye kontakt med Facebooks juridiske avdeling i Dublin siden den gang.

– Åh, ja. Vi har mye kontakt med Facebook. Men det er ikke mulig å gjøre noe annet enn å gi tilbakemelding til dem, og oppfordre dem til å ta ansvar, sier hun.

Facebook: – Vi vil det samme som dere

Jan Fredriksson

Facebooks talsperson i Norden, Jan Fredriksson, sier det er enkelt for brukerne å kvitte seg med uønsket reklame.

Foto: Privat

Jan Fredriksson, Facebooks talsperson i Norden, skyver ansvaret delvis over på brukerne.

– Facebook vil det samme som brukerne, myndighetene (herunder Forbrukerombudet) og seriøse bedrifter. Det er at uærlige reklamer forsvinner fra portalen. Hvis brukerne mener at en reklame ikke følger Facebooks regler, kan man rapportere den ved å klikke på x-en i annonsen, skriver Fredriksson i en e-post til NRK.no.

Antiklimakset her er jo at en bruker først må oppleve at en annonse er useriøs, før man får rapportert den. Men Fredriksson understreker at Facebook jobber med saken.

– Facebook har automatiske og manuelle prosesser omkring håndteringen av annonser. Facebook jobber med å utvikle både prosesser og systemet løpende, skriver talspersonen.

– Er Facebook opptatt av å følge norsk lovgivning rundt annonser på sosiale medier?

– Ja. Facebook følger lovgivningen i de respektive landene vi er representert i.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Facebook tjener store penger

Mark Zuckerberg

Gründer Mark Zuckerberg gjør gode penger på Facebook-reklamen.

Foto: Jeff Chiu / NTB/Scanpix

En ting er i alle fall sikkert. Ved hjelp av disse reklamene har Facebook én gang for alle svart på spørsmålet som ble stilt i det sosiale nettverkets spede begynnelse: «Hvordan skal Facebook tjene penger».

For en drøy måned siden skrev NRK.no at Facebook har snudd et tap på 157 millioner dollar til 333 millioner i pluss – i løpet av 365 dager.

Forbrukerombudet sier de vil fortsette kampen, men at slagmarken i perioder kan virke ufremkommelig.

– Den er vanskelig å holde øye med. Siden ingen Facebook-feed er lik, er det vanskelig. Vi har tatt opp flere problemstillinger med aggressiv reklame. Det vi har hatt mest fokus på er aggressiv reklame mot forbrukslån. Vi har blant annet skrevet brev til flere aktører, sier Nergård.

Hun mener uansett det norske folk kan tjene mye på å være kritiske.

– Det er ikke troverdig reklame. Det er ikke mer troverdig reklame. Facebook har fraskrevet seg ethvert ansvar. Det bør folk vite. Det er ikke mange som tenker på dette, fordi det er en selvbetjeningsportal.

Kulturstrøm

  • Jon Larsen takker av i Hot Club

    Hot Club de Norvèges drivkraft gjennom 40 år legger opp som profesjonell musiker. Han har sin siste sesong på veien før Gildas Le Pape fra Satyricon overtar som organisator. Bandet er også fornya med gitaristen Ola Erlien (18). Hot Club avslutta nylig Moldejazz og drar videre til Canal Street-festivalen i Arendal, før Sildajazz i Haugesund og Oslo Jazzfestival, skriver Fire Flate.

    Jon Larsen
  • Ni uker satt av til straffesak

    Straffesaken mot en 49 år gammel mann som har hatt ledende stillinger i en festival og i mediebransjen, starter i januar 2020. Han er tiltalt for ni voldtekter, og for seksuell omgang med en jente på under 16 år. 49-åringen nekter straffskyld.