NRK Meny
Normal

«Årets spellemann» Paus langer ut mot prisen

– En gang var den et kvalitetsmotstykke til VG-lista. Nå har Spellemannprisen utspilt sin rolle, mener Ole Paus.

Ole Paus

ÅRETS SPELLEMANN KRITISERER PRISEN: Visesanger Ole Paus (til høyre) ble årets spellemann under Spellemannprisen 2013 i Stavanger Konserthus i januar. Prisutdelere er Janove Ottesen (til venstre) og Terje Winterstø Røthing fra Kaizers Orchestra. Nå langer prisvinneren ut mot prisen etter de nominerte til neste års pris ble kjent i går.

Foto: Johansen, Carina / NTB Scanpix

I går ble det kjent at fire av fem nominerte i klassen «årets tekstforfatter» skriver tekster på engelsk.

Siri Nilsen

PAUS HEIER PÅ HENNE: Siri Nilsen er den eneste nominerte tekstforfatteren med norske tekster. Her fra Spellemannprisen 2011.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Siri Nilsen kjemper, som det eneste norskspråklige innslaget, mot Marit Larsen, Sondre Lerche, Highasakite og Thea Hjelmeland om prisen i denne klassen.

Det får Ole Paus, vinner av vandretrofeet «årets spellemann» ved sist utdeling, til å se rødt.

– Spellemann fortsetter en trasig trend, og jeg synes det er veldig synd at den har fjernet seg fra det som kunne vært en viktig oppgave. Jeg håper inderlig at Siri Nilsen, den eneste nominerte som skriver på norsk, moser de andre, sier Paus.

– Gjør oss veldig provinsielle

Paus har selv vunnet spellemannprisen i utdelingen for 1976 i klassen for visesang. Han fikk dessuten juryens ærespris for 1998 og ble altså «årets spellemann» i utdelingen for musikkåret 2013.

Han mener Spellemannprisen har endret seg fra starten og til i dag.

– Spellemann har fjernet seg fra oppgaven om å stimulere den norske biten av en multinasjonal industri. Det handler om vår egenart som en liten nasjon og ett av verdens minste språksamfunn. Det er mulig å artikulere akkurat de samme følelsene, lengslene, driftene og uttrykkene på norsk som på engelsk, sier Paus.

– Det er bare det at engelsk er makeligere og at artistene har et ønske om å slå gjennom internasjonalt. Det er synd med det uendelige småborgerlige pratet om å være internasjonale, det gjør oss veldig provinsielle, fortsetter han.

Ole Paus og Spellemann

VANT I 1977...: Ole Paus fikk i februar 1977 Spellemannprisen for 1976 i klassen for visesang.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB scanpix
Ole Paus og Åse Kleveland

... I 1998... : Dette året fikk han juryens ærespris. Her sammen med prisutdeler Åse Kleveland.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX
Ole Paus og Spellemann 2013

... OG I 2013: Ole Paus med vandretrofeet for «årets spellemann».

Foto: Tom Øverlie / NRK P3

Mener den har blitt en bransjepris

Paus sier videre at han synes Spellemannprisen bærer preg av å ha blitt en bransjepris.

– Jeg synes prisen har utspilt sin rolle. En gang var den et kvalitetsmotstykke til VG-lista, der ikke bare salgbarheten skulle telle. Tvert imot handlet det om å dyrke fram egenarten, og den linja har de forlatt. Det er veldig populistiske og enkle greier.

– Hva er det som er populistisk?

– Det virker som en pris for musikkjournalistene, og ikke for det norske publikummet, slik at musikkjournalistene kan gå rundt og klappe hverandre på kinnene. Jeg ble årets spellemann i fjor, det er hyggeligere å få en pris enn ikke å få det, men det gjorde ikke noe særlig inntrykk på meg, jeg må si det, sier Paus.

– Den mangler troverdighet

Han sier videre at han «ikke synes det er noe særlig stas med Spellemannprisen lenger».

– Mange vil si at jeg er en grinete gammel gubbe. Kanskje er det sant, men det er uansett verdt å stanse et øyeblikk og se hva Spellemannprisen kunne ha vært, og hva den gjør seg selv til.

– Hva er det Spellemann mangler, slik du ser det?

– Troverdighet.

– Er det rart å bli kåret til årets spellemann ved forrige utdeling og si det du sier nå?

– Nei, jeg synes det henger nøye sammen, sier Paus, og avslutter intervjuet.

Spellemann vil ikke kommentere

NRK P3s musikksjef Mats Borch Bugge er ikke enig med Paus i at Spellemannprisen er blitt en pris utelukkende for musikkpressen.

– Det er den største musikkprisen i Norge, og juryeringen foregår i stor grad av musikkjournalister. Sånn sett kan man si at det er en feiring av musikkjournalistikk. Men når dét er sagt, er mange aktører med på å juryere, og til syvende sist er det Gramos og IFPIs pris. At de serverer prisen i hendene til musikkjournalistene er jeg vel ikke overbevist over.

– Så du og dine kolleger går ikke rundt og klapper hverandre på kinnene, slik Paus hevder?

– For min egen del gjør jeg overhodet ikke det. Men det er en gyllen anledning til å møte hele den norske bransjen i løpet av én kveld. At man da hilser på og har en hyggelig kveld sammen med artister og andre som jobber med musikk, er naturlig. Jeg synes det er harde ord å si at dette er utelukkende musikkjournalistenes utdeling, sier Borch Bugge.

Spellemanns styreleder Marte Thorsby ønsker ikke å kommentere Paus' kritikk overfor NRK.

Spellemannprisene 2014 deles ut 17. januar. Da står Jenny Skavlan klar på scenen i Stavanger konserthus for å lede prisutdelingen, som sendes direkte på NRK1.

LES OGSÅ:

Slik så det ut da Ole Paus mottok vandretrofeet for årets spellemann i Stavanger i januar:

Årets Spellemann: Ole Paus

Slik hørtes det ut da han opptrådte sammen med Kringkastingsorkesteret under utdelingen året før:

Spellemannprisen 2012. Kringkastingsorkestret med Selveste Ole Paus spiller "Kom hjem" (Trad. Arr.:Paus/Westby)