Hopp til innhold

OL-annonsører revurderer reklame

Reaksjoner fra seerne på reklameavbrudd under OL-øvelsene har fått flere av annonsørene til å ta opp reklameplasseringen med TV 2. Nå endres praksisen.

Steven Van Zandt i «Mission Norway»

MISSION CRITICAL: Steve Van Zandt i «Mission Norway», Telenors påkostede og to minutter lange reklamefilm som gikk på TV under OL-åpningshelga. Mye av seernes irritasjon over reklameavbrudd i sendinga ble rettet mot nettopp Telenor.

Foto: Telenor

Anders Krokan

HAR TATT GREP: Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Foto: Pressebilde
Bendik Samuelsen

DÅRLIG TIMING: Professor Bendik Samuelsen ved BI mener reklamefilmen ikke ville vekket like store reaksjoner under andre omstendigheter.

Foto: Nicolas Tourrenc

Reklamepauser under OL-øvelsene har fått mange til å reagere på sosiale medier. Reaksjonen har rettet seg mot både TV 2 og annonsørene deres.

Telenor, som brukte OL-åpningshelga til hyppige visninger av sin nye, to minutter lange reklamefilm med Steven «Little Steven» Van Zandt i hovedrollen, fikk mye av frustrasjonen rettet mot seg, skriver Aftenposten.

TV 2s kommunikasjonssjef Rune Indrøy sa i dag morges til NRK at de vil ha en gjennomgang av helgens sendinger, og at de kan komme til å gjøre justeringer.

– Når man skal få dette til å gå opp gjennom døgnet og forholde oss til regelverket, må vi noen steder plassere litt reklame under lange øvelser, sa Indrøy til NRK.

Medietilsynet sier i dag til nettstedet Kampanje at de er fornøyd med TV 2s håndheving av reklameregelverket under OL-sendingene så langt.

Les også: Rekordtall for TV 2s OL-sendinger

Tar opp plassering med TV 2

I dag tok Telenor opp reklameplasseringen med TV 2.

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier i ettermiddag til VG at de har blitt enige med kanalen om at selskapets reklame ikke skal gå alene i reklamepauser.

Til Aftenposten sier Krokan at Telenors reklamefilmer fra nå ikke lenger skal gå under «spennende øyeblikk i øvelsene».

Da NRK snakket med Krokan i forkant av møtet med TV 2, var han opptatt av å understreke at det ikke dreide seg om et ekstraordinært møte om reklamekritikken.

– Det er naturlig for oss å foreta en evaluering sammen med vår samarbeidspartner TV 2 når vi har hatt en så begivenhetsrik OL-helg som vi har hatt, så dette hadde stått på planen uavhengig av hvilke kommentarer vi har fått i løpet av helgen, sier Krokan i Telenor.

– Hva vil bli evaluert når dere møtes nå?

– Det vi har sett, er at noen har irritert seg over at sendingen er blitt avbrutt av reklamespoter på det mest spennende. Det har TV 2 svart godt på i mediene i dag, men det er dette vi ønsker å snakke med dem om.

– Hva er dere ikke fornøyd med?

– Vi hadde sett at det ikke var avbrudd på det mest spennende tidspunktet under øvelser. Vi har forståelse for at det er vanskelig for TV 2 å få sendeskjemaet til å gå opp, men vi vil i samråd med dem se på akkurat den delen.

Også Tine vil nå følge opp reklameplasseringen etter negative reaksjoner fra publikum, sier sponsorsjef Ann-Kristin Syversen.

– Vi har fått noen tilbakemeldinger om at reklameinnslag under OL-sendingene frustrerer noe. Tine har i mange år vært sponsor for bredde- og toppidrett i Norge, og vi er en kjempestolt sponsor av OL-utøverne, men vi er veldig lydhøre overfor forbrukerne og har nå gått inn i en dialog med TV 2 for å se på mulige løsninger.

– Hva har dere spurt TV 2 om å gjøre?

– Vi har bedt dem om å se på sendeplanen, og så venter vi på tilbakemelding. Vi er i en dialog. Vi ønsker å ta forbrukerne på alvor og lytte til hva de har å si, sier Syversen.

– Mye følelser i sving

– Jeg tror det er mye følelser i sving nå. Folk er ikke vant til at såpass store begivenheter som OL blir avbrutt av reklame, så det er lett at følelsene kommer litt i kok, sier Bendik Samuelsen, professor ved Institutt for markedsføring ved BI.

Han mener TV 2s plassering av reklamefilmene kan ha slått uheldig ut for annonsørene.

– Annonsøren kommer i en litt kinkig situasjon. De har nok hatt en formening om hvilke programmer reklamen skal komme i forbindelse med, men det er ikke Telenor som bestemmer at det skal være reklameavbrudd midt i spurten, sier Samuelsen.

Samuelsen tror det er flere årsaker til den negative oppmerksomheten rettet mot Telenors to minutter lange reklamefilm.

– Hadde samme film blitt vist under andre omstendigheter, ville den ikke nødvendigvis vekket så store reaksjoner. Det er ingen automatikk i at man skal reagere negativt når en reklamefilm er lang.

– Med en annen plassering ville ikke lengden vært et tema, men nå sitter seerne med knivene kvesset og blyantene spisset, sier Samuelsen.

Blant seerne som var misfornøyd med å få sendingen avbrutt av Telenor-reklamen, var Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas selv. Han sier han har forståelse for de skarpe reaksjonene som er kommet på reklamebruddene under OL-sendingene i helgen.

– Jeg satt og så på 30-kilometeren for herrer søndag, og plutselig fikk vi se Telenor-filmen. Og jeg må innrømme at jeg er nok blant dem som tilhører den gammeldagse skolen. Jeg ville gjerne hatt den reklamefilmen etterpå, sier Baksaas til NTB.

Kulturstrøm

  • «Kjærlighet» til filmfestivalen i Venezia

    Den norske spelefilmen «Kjærlighet» av Dag Johan Haugerud er teke ut i hovudkonkurransen på filmfestivalen i Venezia, og kan dermed vinne Gulløven.

    Det er første gong på 38 år at ein norsk spelefilm er invitert til hovudkonkurransen i det som er verdas eldste filmfestival, og ein av dei tre viktigaste filmfestivalane i verda, saman med Cannes og Berlin.

    Regissør Dag Johan Haugerud
    Foto: Baard Henriksen
  • Quisling-film til Toronto

    Regissør Erik Poppes kommende film om Quisling, «Quislings siste dager», er invitert til filmfestivalen i Toronto.

    Det vil si at den får internasjonal premiere i Toronto i begynnelsen av september.

    Ifølge Norsk filminsittutt skal «Quislings siste dager» vises i seksjonen Special Presentation som er for høyprofilerte spillefilmer.

    – Dette er virkelig en ny og betydningsfull milepæl for oss. Toronto-festivalen er den viktigste nord-amerikanske filmfestivalen. Den medfører ofte amerikansk distribusjon, og er også en avgjørende introduksjon til Oscarakademiet om vi blir valgt som norsk kandidat, sier filmens produsenter Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae i en pressemelding.

    Verdenspremieren blir på filmfestivalen i Haugesund søndag 18. august.

    Gard B. Eidsvold spiller rollen som landssviker Vidkun Quisling.

    Gard B. Eidsvold som landssviker Vidkun Quisling i filmen Gard «Quislings siste dager».
    Foto: Agnete Brun / Paradox, SF Studios
  • Ei verkeleg god barnebok

    – (...) Arnfinn Kolerud er av dei finaste barnebokforfattarane vi har. Teksta er som alltid overraskande. Styrken til Kolerud ligg nettopp i at du aldri veit kva veg forteljinga vil ta. Ein annan kvalitet er det leikne språket, skriv litteraturkritikar Anne Cathrine Straume om barneboka «Ivar får ansvar».

    Bokomslag av "Ivar får ansvar" og portrett av Arnfinn Kolerud
    Terningkast 5 Bok

    «Ellevilt og pinleg om pengar og makt»

    ANMELDELSE: «Ivar får ansvar» av Arnfinn Kolerud