NRK Meny
Normal

OL-annonsører revurderer reklame

Reaksjoner fra seerne på reklameavbrudd under OL-øvelsene har fått flere av annonsørene til å ta opp reklameplasseringen med TV 2. Nå endres praksisen.

Steven Van Zandt i «Mission Norway»

MISSION CRITICAL: Steve Van Zandt i «Mission Norway», Telenors påkostede og to minutter lange reklamefilm som gikk på TV under OL-åpningshelga. Mye av seernes irritasjon over reklameavbrudd i sendinga ble rettet mot nettopp Telenor.

Foto: Telenor

Anders Krokan

HAR TATT GREP: Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Foto: Pressebilde
Bendik Samuelsen

DÅRLIG TIMING: Professor Bendik Samuelsen ved BI mener reklamefilmen ikke ville vekket like store reaksjoner under andre omstendigheter.

Foto: Nicolas Tourrenc

Reklamepauser under OL-øvelsene har fått mange til å reagere på sosiale medier. Reaksjonen har rettet seg mot både TV 2 og annonsørene deres.

Telenor, som brukte OL-åpningshelga til hyppige visninger av sin nye, to minutter lange reklamefilm med Steven «Little Steven» Van Zandt i hovedrollen, fikk mye av frustrasjonen rettet mot seg, skriver Aftenposten.

TV 2s kommunikasjonssjef Rune Indrøy sa i dag morges til NRK at de vil ha en gjennomgang av helgens sendinger, og at de kan komme til å gjøre justeringer.

– Når man skal få dette til å gå opp gjennom døgnet og forholde oss til regelverket, må vi noen steder plassere litt reklame under lange øvelser, sa Indrøy til NRK.

Medietilsynet sier i dag til nettstedet Kampanje at de er fornøyd med TV 2s håndheving av reklameregelverket under OL-sendingene så langt.

Les også: Rekordtall for TV 2s OL-sendinger

Tar opp plassering med TV 2

I dag tok Telenor opp reklameplasseringen med TV 2.

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier i ettermiddag til VG at de har blitt enige med kanalen om at selskapets reklame ikke skal gå alene i reklamepauser.

Til Aftenposten sier Krokan at Telenors reklamefilmer fra nå ikke lenger skal gå under «spennende øyeblikk i øvelsene».

Da NRK snakket med Krokan i forkant av møtet med TV 2, var han opptatt av å understreke at det ikke dreide seg om et ekstraordinært møte om reklamekritikken.

– Det er naturlig for oss å foreta en evaluering sammen med vår samarbeidspartner TV 2 når vi har hatt en så begivenhetsrik OL-helg som vi har hatt, så dette hadde stått på planen uavhengig av hvilke kommentarer vi har fått i løpet av helgen, sier Krokan i Telenor.

– Hva vil bli evaluert når dere møtes nå?

– Det vi har sett, er at noen har irritert seg over at sendingen er blitt avbrutt av reklamespoter på det mest spennende. Det har TV 2 svart godt på i mediene i dag, men det er dette vi ønsker å snakke med dem om.

– Hva er dere ikke fornøyd med?

– Vi hadde sett at det ikke var avbrudd på det mest spennende tidspunktet under øvelser. Vi har forståelse for at det er vanskelig for TV 2 å få sendeskjemaet til å gå opp, men vi vil i samråd med dem se på akkurat den delen.

Også Tine vil nå følge opp reklameplasseringen etter negative reaksjoner fra publikum, sier sponsorsjef Ann-Kristin Syversen.

– Vi har fått noen tilbakemeldinger om at reklameinnslag under OL-sendingene frustrerer noe. Tine har i mange år vært sponsor for bredde- og toppidrett i Norge, og vi er en kjempestolt sponsor av OL-utøverne, men vi er veldig lydhøre overfor forbrukerne og har nå gått inn i en dialog med TV 2 for å se på mulige løsninger.

– Hva har dere spurt TV 2 om å gjøre?

– Vi har bedt dem om å se på sendeplanen, og så venter vi på tilbakemelding. Vi er i en dialog. Vi ønsker å ta forbrukerne på alvor og lytte til hva de har å si, sier Syversen.

– Mye følelser i sving

– Jeg tror det er mye følelser i sving nå. Folk er ikke vant til at såpass store begivenheter som OL blir avbrutt av reklame, så det er lett at følelsene kommer litt i kok, sier Bendik Samuelsen, professor ved Institutt for markedsføring ved BI.

Han mener TV 2s plassering av reklamefilmene kan ha slått uheldig ut for annonsørene.

– Annonsøren kommer i en litt kinkig situasjon. De har nok hatt en formening om hvilke programmer reklamen skal komme i forbindelse med, men det er ikke Telenor som bestemmer at det skal være reklameavbrudd midt i spurten, sier Samuelsen.

Samuelsen tror det er flere årsaker til den negative oppmerksomheten rettet mot Telenors to minutter lange reklamefilm.

– Hadde samme film blitt vist under andre omstendigheter, ville den ikke nødvendigvis vekket så store reaksjoner. Det er ingen automatikk i at man skal reagere negativt når en reklamefilm er lang.

– Med en annen plassering ville ikke lengden vært et tema, men nå sitter seerne med knivene kvesset og blyantene spisset, sier Samuelsen.

Blant seerne som var misfornøyd med å få sendingen avbrutt av Telenor-reklamen, var Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas selv. Han sier han har forståelse for de skarpe reaksjonene som er kommet på reklamebruddene under OL-sendingene i helgen.

– Jeg satt og så på 30-kilometeren for herrer søndag, og plutselig fikk vi se Telenor-filmen. Og jeg må innrømme at jeg er nok blant dem som tilhører den gammeldagse skolen. Jeg ville gjerne hatt den reklamefilmen etterpå, sier Baksaas til NTB.