Reklamepauser under OL-øvelsene har fått mange til å reagere på sosiale medier. Reaksjonen har rettet seg mot både TV 2 og annonsørene deres.
Telenor, som brukte OL-åpningshelga til hyppige visninger av sin nye, to minutter lange reklamefilm med Steven «Little Steven» Van Zandt i hovedrollen, fikk mye av frustrasjonen rettet mot seg, skriver Aftenposten.
TV 2s kommunikasjonssjef Rune Indrøy sa i dag morges til NRK at de vil ha en gjennomgang av helgens sendinger, og at de kan komme til å gjøre justeringer.
– Når man skal få dette til å gå opp gjennom døgnet og forholde oss til regelverket, må vi noen steder plassere litt reklame under lange øvelser, sa Indrøy til NRK.
Medietilsynet sier i dag til nettstedet Kampanje at de er fornøyd med TV 2s håndheving av reklameregelverket under OL-sendingene så langt.
Les også:
Tar opp plassering med TV 2
I dag tok Telenor opp reklameplasseringen med TV 2.
Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier i ettermiddag til VG at de har blitt enige med kanalen om at selskapets reklame ikke skal gå alene i reklamepauser.
Til Aftenposten sier Krokan at Telenors reklamefilmer fra nå ikke lenger skal gå under «spennende øyeblikk i øvelsene».
Da NRK snakket med Krokan i forkant av møtet med TV 2, var han opptatt av å understreke at det ikke dreide seg om et ekstraordinært møte om reklamekritikken.
– Det er naturlig for oss å foreta en evaluering sammen med vår samarbeidspartner TV 2 når vi har hatt en så begivenhetsrik OL-helg som vi har hatt, så dette hadde stått på planen uavhengig av hvilke kommentarer vi har fått i løpet av helgen, sier Krokan i Telenor.
– Hva vil bli evaluert når dere møtes nå?
– Det vi har sett, er at noen har irritert seg over at sendingen er blitt avbrutt av reklamespoter på det mest spennende. Det har TV 2 svart godt på i mediene i dag, men det er dette vi ønsker å snakke med dem om.
– Hva er dere ikke fornøyd med?
– Vi hadde sett at det ikke var avbrudd på det mest spennende tidspunktet under øvelser. Vi har forståelse for at det er vanskelig for TV 2 å få sendeskjemaet til å gå opp, men vi vil i samråd med dem se på akkurat den delen.
Også Tine vil nå følge opp reklameplasseringen etter negative reaksjoner fra publikum, sier sponsorsjef Ann-Kristin Syversen.
– Vi har fått noen tilbakemeldinger om at reklameinnslag under OL-sendingene frustrerer noe. Tine har i mange år vært sponsor for bredde- og toppidrett i Norge, og vi er en kjempestolt sponsor av OL-utøverne, men vi er veldig lydhøre overfor forbrukerne og har nå gått inn i en dialog med TV 2 for å se på mulige løsninger.
– Hva har dere spurt TV 2 om å gjøre?
– Vi har bedt dem om å se på sendeplanen, og så venter vi på tilbakemelding. Vi er i en dialog. Vi ønsker å ta forbrukerne på alvor og lytte til hva de har å si, sier Syversen.
– Mye følelser i sving
– Jeg tror det er mye følelser i sving nå. Folk er ikke vant til at såpass store begivenheter som OL blir avbrutt av reklame, så det er lett at følelsene kommer litt i kok, sier Bendik Samuelsen, professor ved Institutt for markedsføring ved BI.
Han mener TV 2s plassering av reklamefilmene kan ha slått uheldig ut for annonsørene.
– Annonsøren kommer i en litt kinkig situasjon. De har nok hatt en formening om hvilke programmer reklamen skal komme i forbindelse med, men det er ikke Telenor som bestemmer at det skal være reklameavbrudd midt i spurten, sier Samuelsen.
Samuelsen tror det er flere årsaker til den negative oppmerksomheten rettet mot Telenors to minutter lange reklamefilm.
– Hadde samme film blitt vist under andre omstendigheter, ville den ikke nødvendigvis vekket så store reaksjoner. Det er ingen automatikk i at man skal reagere negativt når en reklamefilm er lang.
– Med en annen plassering ville ikke lengden vært et tema, men nå sitter seerne med knivene kvesset og blyantene spisset, sier Samuelsen.
Blant seerne som var misfornøyd med å få sendingen avbrutt av Telenor-reklamen, var Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas selv. Han sier han har forståelse for de skarpe reaksjonene som er kommet på reklamebruddene under OL-sendingene i helgen.
– Jeg satt og så på 30-kilometeren for herrer søndag, og plutselig fikk vi se Telenor-filmen. Og jeg må innrømme at jeg er nok blant dem som tilhører den gammeldagse skolen. Jeg ville gjerne hatt den reklamefilmen etterpå, sier Baksaas til NTB.