Hopp til innhold

OL 2018 til 2024 til Discovery, TVNorge og Eurosport

TVNorges eierselskap Discovery Communications har sikret seg visningsrettighetene for alle OL fra 2018 til 2024. Rettighetene gjelder for TV og alle andre plattformer i hele Europa.

Åpningsseremonien under Sotsji-OL

KANALSKIFTE: De olympiske åpnings- og avslutningsseremoniene blir heretter å se på Eurosport og TVNorge. Her er åpningsseremonien under fjorårets Vinter-OL i Sotsji.

Foto: Julio Cortez / Ap

Harald Strømme

BLID: Adm. direktør og sjefredaktør i Discovery Networks Norway, Harald Strømme, er fornøyd med dagens nyheter.

Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix

Den internasjonale olympiske komité (IOC) annonserte i dag at Discovery Communications, som eier blant annet Eurosport og TVNorge, har sikret seg de eksklusive rettighetene til alle OL i tidsperioden 2018 2024.

– Denne langtidsavtalen med IOC bekrefter Eurosports posisjon som Europas ledende sportskringkaster, og vil styrke Eurosports tilstedeværelse på alle plattformer vesentlig, sier David Zaslav, sjef for Discovery Communications, i en pressemelding.

– En drøm i oppfyllelse

– Større enn dette blir det ikke. De olympiske leker e den støre idresttsbegivenhet i verden, og fire ol på rad er en drøm som går i oppfyllelse for oss. Med dette melder vi oss på sportsgalloppen for alvor, sier Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks til NRK.

Rettighetene, som gjelder for alle medieplattformer, gikk for 1,3 milliarder euro, rundt 11,7 milliarder norske kroner.

– Det er fryktelig, nesten ufattelig mye penger, medgir Strømme.

Laster Twitter-innhold

Skal sende 200 timer gratis

Rettigheten gjelder for alle plattformer, inkludert betalt og ikke-betalt TV, internett og mobil, og gjelder for 50 land og territorier på det europeiske markedet.

I tråd med retningslinjer fra IOC og lokale markeder, har Discovery forpliktet seg til å sende minst 200 timer gratis fra sommer-OL og 100 timer gratis fra vinter-OL.

– Et Vinter-OL i Norge ville vært en skandale hvis det skulle vært et betal-TV-produkt, og disse vil i all hovedsak være knyttet til fri-TV og åpne kanaler, lover Discovery-sjef Strømme.

Nå må kanalene ruste opp for å håndtere de enorme idrettsarrangementene.

– Heldigvis har vi noen år på oss. Første OL er i 2018, og vi skal nok klare å være i full beredskap innen da, lover Strømme.

– Prisen er blitt for høy

Øyvind Lund, direktør NRK

SKUFFET: NRKs mediedirektør Øyvind Lund og partneren TV 2 kunne ikke matche Discoverys bud.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

NRKs mediedirektør Øyvind Lund gratulerer konkurrenten med å ha sikret seg den lukrative avtalen, men er samtidig skuffet over å ha måttet kaste inn håndkleet i budkrigen.

– Vi gratulerer Discovery, som har sikret seg rettighetene. Her sto NRK og TV 2 sammen om et bud, og vi er selvfølgelig skuffet over at vi ikke nådde opp. Samtidig ser vi at prisen ble altfor høy for de europeiske allmennkringkasterne, sier NRKs mediedirektør Øyvind Lund.

Lund sier prisen på internasjonale idrettsarrangementer er i ferd med å bli for høy for vanlige allmennkringkastere.

– Per nå ser vi at det er vanskelig for normalt finansierte allmennkringkastere å nå opp. Samtidig viser det et mediemarked som er blitt globalt, med store og sterke spillere, og i den sammenhengen er vi små aktører.

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.