Den internasjonale olympiske komité (IOC) annonserte i dag at Discovery Communications, som eier blant annet Eurosport og TVNorge, har sikret seg de eksklusive rettighetene til alle OL i tidsperioden 2018 2024.
– Denne langtidsavtalen med IOC bekrefter Eurosports posisjon som Europas ledende sportskringkaster, og vil styrke Eurosports tilstedeværelse på alle plattformer vesentlig, sier David Zaslav, sjef for Discovery Communications, i en pressemelding.
– En drøm i oppfyllelse
– Større enn dette blir det ikke. De olympiske leker e den støre idresttsbegivenhet i verden, og fire ol på rad er en drøm som går i oppfyllelse for oss. Med dette melder vi oss på sportsgalloppen for alvor, sier Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks til NRK.
Rettighetene, som gjelder for alle medieplattformer, gikk for 1,3 milliarder euro, rundt 11,7 milliarder norske kroner.
– Det er fryktelig, nesten ufattelig mye penger, medgir Strømme.
Skal sende 200 timer gratis
Rettigheten gjelder for alle plattformer, inkludert betalt og ikke-betalt TV, internett og mobil, og gjelder for 50 land og territorier på det europeiske markedet.
I tråd med retningslinjer fra IOC og lokale markeder, har Discovery forpliktet seg til å sende minst 200 timer gratis fra sommer-OL og 100 timer gratis fra vinter-OL.
– Et Vinter-OL i Norge ville vært en skandale hvis det skulle vært et betal-TV-produkt, og disse vil i all hovedsak være knyttet til fri-TV og åpne kanaler, lover Discovery-sjef Strømme.
Nå må kanalene ruste opp for å håndtere de enorme idrettsarrangementene.
– Heldigvis har vi noen år på oss. Første OL er i 2018, og vi skal nok klare å være i full beredskap innen da, lover Strømme.
– Prisen er blitt for høy
NRKs mediedirektør Øyvind Lund gratulerer konkurrenten med å ha sikret seg den lukrative avtalen, men er samtidig skuffet over å ha måttet kaste inn håndkleet i budkrigen.
– Vi gratulerer Discovery, som har sikret seg rettighetene. Her sto NRK og TV 2 sammen om et bud, og vi er selvfølgelig skuffet over at vi ikke nådde opp. Samtidig ser vi at prisen ble altfor høy for de europeiske allmennkringkasterne, sier NRKs mediedirektør Øyvind Lund.
Lund sier prisen på internasjonale idrettsarrangementer er i ferd med å bli for høy for vanlige allmennkringkastere.
– Per nå ser vi at det er vanskelig for normalt finansierte allmennkringkastere å nå opp. Samtidig viser det et mediemarked som er blitt globalt, med store og sterke spillere, og i den sammenhengen er vi små aktører.