NRK Meny
Normal

Økt omsetning på ti prosent

Salget i landets nisjebutikker for musikk går som aldri før. Butikkeiere avviser dommedagsprofetiene over platebutikkenes død.

Platebutikk, illustrasjonsbilde
Foto: Colourbox.com

– Omsetningen er stabil fra år til år, med en liten økning hele tiden. Så langt i år er jeg veldig fornøyd. Juli er en dårlig måned, men året under ett blir stadig bedre og bedre, sier Jan Bøyum i forretningen Aktiv Klassisk i Oslo sentrum som spesialiserer seg på klassisk musikk.

Nisjebutikker gjør det bra

CD-salget i butikk har gått ned de siste tre årene, og salget av nedlastet musikk fra nettet har økt med 38 prosent på ett år. Men det er særlig mainstream-butikkene innen pop og rock som blir presset ut av markedet av lavpriskjeder som Platekomaniet. Nisjebutikkene har gode tider. Også Apollon i Bergen går bra sier daglig leder Tor Tessem.

Les: Gir opp salget av popmusikk

– I fjor hadde vi en ti prosents økning, og så langt i år, blir vel veksten den samme. Vi har spesialisert musikkutvalget vårt, og aldri vært en A4 butikk som har solgt top 40-lister. Du finner aldri Celine Dion plater i butikken vår, sier Tessem.

For et års tid siden åpnet Apollon en ekstra butikk med en klassisk avdeling. Tessem opplyser at det går bra med salget av klassisk musikk.

– Service og fagkunnskap er viktig

Det oppadgående markedet for vinylplater har begynt å veie opp for manglende CD salg. Det merkes også i Trondheim der butikken Aftermath som spesialiser seg på metall og vinyl går bra.

Spesialbutikken Bare Jazz i Oslo har i likhet med Apollon i Bergen økt sin omsetning med rundt ti prosent hvert år. De mener kunnskap og god service har stor betydning.

– Det er viktig at vi bak disken har fagkunnskap og kan yte service, sier David Colden som er selger på Bare Jazz.

– Butikkene blir bedre

Gode tider for nisjebutikkene har også gitt bedre tilbud til kundene. For kunnskap og service er igjen blitt være eller ikke være for butikkene.

– Jeg tror service er veldig viktig. Jeg har en enkel nettside, men der er det ikke mulig å kjøpe musikk. Jeg vil at folk skal ta kontakt på telefon eller på e-post. Når folk ønsker en plate, undersøker jeg om det er den de virkelig vil ha og om den passer for dem, sier Bøyum i Aktiv Klassisk.

Tessem hos Apollo i Bergen tror det er en positiv side ved de harde tidene i platebransjen.

– Man må i større grad yte service for å overleve i dag. De harde tidene i platebransjen bringer på en måte med seg noe godt. Jeg tror de butikkene som blir igjen blir mye bedre, sier Tessem.