I dette Kurer-programmet handler det om journalistiske reflekser, og hva som gjør at nyhetsredaksjoner velger som de gjør.
Vi møter Wally Dean. Han har jobba i nyhetsbransjen i 40 år, som både reporter, anker, vaktsjef og redaktør. 14 av disse åra i Washington-kontoret til CBS News. Nå er han sjef for kringkasting i non-profit-foreninga Committee of Concerned Journalists.
I forskningsorganisasjonen Project for Excellence in Journalism var han med på en stor undersøkelse av publikums oppslutning om ulike nyhetssaker på amerikanske lokale TV-stasjoner.
- Vi trodde ikke at det ville være mulig å måle om folk ønsker det man ofte definerer som kvalitet, fordi andre faktorer, som kanaltilknytning, folks vaner, geografisk plassering, konkurranseposisjon i markedet og preferanser for spesielle nyhetsankere, ville spille for stor rolle.
-Men vi oppdaga at det som de fleste vil definere som kvalitet påvirka TV-seinga betydelig.
Unge folk likte lange saker
De målte folks faktiske TV-seing, minutt-for-minutt, av over 34 000 nyhetsinnslag i 150 TV-stasjoner gjennom fem år.
- Vi kunne måle innholdet i nyhetssendingene opp mot den faktiske oppslutninga. Mange studier ville ha spurt folk hva de ønsker å se, men vi kunne måle hva de faktisk så på, forteller Wally Dean.
- Publikum var svært interessert i grundig journalistikk. jo flere kilder, jo bedre, og jo mer balanse i sakene, jo bedre.Lange saker gjorde det veldig bra, hvis de var gjennomarbeida - særlig blant unge folk.
- Det var langtfra like stor interesse for krimsaker og breaking news som alle hadde trodd, mye fordi mange av sakene ikke var godt fortalt. Man rapporterte om noe som hadde skjedd, men man fikk lite bakgrunn i disse sakene.